Sezona na horách dopadla o trochu lépe než loni

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: profimedia.cz

Právě končící lyžařská sezona na českých horách byla pro většinu skiareálů lepší než ta předchozí. A to i přesto, že byla silně ovlivněna výkyvy počasí. Po suchém a teplém podzimu vlekaři jen s obtížemi uváděli před Vánocemi své areály do provozu, někteří začínali až v lednu. Nejásali ale ani při následných arktických mrazech.

„Střediska, jež se rozjela do Vánoc, hlásila stoupající návštěvnost od konce prosince po celý leden, který byl pro tato střediska ve srovnání s minulými lety rekordní,“ uvedl předseda Asociace lanové dopravy (ALDR) Jakub Juračka. Únorová návštěvnost byla s předchozími lety srovnatelná, březen pak přeje spíše výše položeným střediskům. Podle údajů ALDR uvítaly české hory minimálně 3,2 milionu lidí. Tržby jsou meziročně zhruba srovnatelné, zisk ale prý budou mít vlekaři vyšší než před rokem.

Lidé si lyžování neodpustili, poptávku ale kvůli počasí koncentrovali do kratšího období. Provozovatelé tak mohli podle Juračky ušetřit na nákladech. „Počet návštěvníků i tržby máme o několik procent vyšší než před rokem, takže jsme spokojeni. Je to dáno i tím, že jsme poměrně vysoko,“ řekl deníku E15 spolumajitel skiareálu na šumavském Špičáku Vladimír Kasík. Výrazný nárůst hlásí krušnohorský Klínovec, kde před sezonou investovali 160 milionů korun. I lyžařskou vášeň ale krotí všeobecné šetření a zvyšování daní. „Zákazník hledá a využívá nejlevnější službu nabízenou v daném místě stále častěji. Tedy permanentky na kratší časový úsek, kratší doba zapůjčení lyží, menší počet hodin v lyžařské škole. Opět se na parkovištích u skiareálů objevují rodiny svačící u kufrů aut z dovezených zásob,“ tvrdí Juračka.

Podnikání na horách prý také brzdí a cíleně poškozují „neustálé změny v legislativě týkající se zaměstnávání lidí a daní“. Například nižší sazba DPH je v tuzemsku 14 procent, v sousedním Německu jen sedm procent. Ve srovnání s Evropou si ale české skiareály vedou stále dobře, zahraniční vlekařské asociace hlásí vesměs propady návštěvnosti v rozmezí pět až 20 procent.