Škoda Auto a Tesla prodávají nejvíce elektromobilů v Česku. Poptávka roste

Škoda Enyaq RS IV

Škoda Enyaq RS IV Zdroj: E15 Michaela Szkanderová

Co do rychlosti růstu prodejů bateriových elektromobilů patří český trh dlouhodobě k nejpomalejším v Evropě. V poslední době však zákazníků, kteří si ryze elektrické vozy pořizují, výrazněji přibývá. Jak vyplývá z nově zveřejněných statistik Svazu dovozců automobilů, nových bateriových osobních aut si kupci v říjnu zaregistrovali meziročně o 156 procent více.

Od ledna do konce října tak bylo v Česku zaregistrováno o sedmdesát procent více e-vozů než loni, na silnice jich vyjelo 5363. Podíl aut na baterie tak vzrostl na 3,8 procenta ze všech nově registrovaných vozů.

Poměr nákupů soukromých osob a firem se od dob finanční krize z roku 2008, kdy byl poměr vyrovnaný, vychyluje ve prospěch firem. Jejich podíl na říjnových nákupech veškerých aut, tedy nejen elektrických, činil 77 procent.

Suverénně nejprodávanější značkou ryze elektrických vozů byla v říjnu Škoda Auto. Její e-modely – primárně enyaqy – si kupci zaregistrovali v 265 případech. Americká Tesla udala 109 vozů, následovala jihokorejská Hyundai se šedesáti vozy. Německé trio BMW, Mercedes-Benz a Volkswagen dosáhlo registrací 51, 42 a 35 elektromobilů. Vozů čínské MG a jihokorejské značky KIA přibylo v registru v obou případech o 25 vozů.

„Naše dodávky za posledních devět měsíců dokazují, že moderní modelová řada značky Škoda je atraktivní pro zákazníky po celém světě. Zvláště silně vzrostla poptávka po rodině vozů Enyaq, a to o 47,6 procenta oproti stejnému období vloni,“ komentoval výsledky mladoboleslavské automobilky člen jejího představenstva Martin Jahn.

Spokojenost naopak nemůže panovat ve značce Volkswagen ze stejnojmenného mateřského koncernu Škody. Ačkoliv je českému zákazníkovi VW velmi dobře znám a stabilně patří k nejpoptávanějším, v případě ryze elektrických vozů to zatím příliš neplatí. Německého výrobce v říjnu předběhly i BMW a Mercedes-Benz, tedy značky, které sázejí na prémiové vozy nadstandardní kvality s vyšší cenovkou, kterých se přirozeně prodává méně. Čínské MG, které je stále v počátcích expanze na evropské trhy a lze předpokládat, že zákazníkům není zdaleka tak známé jako VW, zaostalo za registracemi VW jen o deset vozů.

V celoročním srovnání zaostává „fau-vé“ méně, v Česku si kupci zaregistrovali 503 jeho elektromobilů, prozatím je tak třetí za Škodou (1242) a Teslou (1240).

Banner odkazující na kalkulačku nejvýhodnějšího termínovaného vkladu