Slabá koruna Čechy od cestování neodradila. Cestovky čekají dobrý rok

Pláž na ostrově Lefkada

Pláž na ostrově Lefkada Zdroj: CC BY-SA 2.5: Konstantinos Stampoulis; WikimediaCommons

try
Už více než rok trápí firmy v oblasti cestovního ruchu slabá koruna. Podle Asociace cestovních kanceláří České republiky intervence České národní banky zdražily zájezdy v průměru o sedm procent. Firmy z braže cestovního ruchu přesto mají pro letošek optimistické výhledy.

Průzkum ČSOB Index očekávání firem ukázal, že poptávku po službách cestovních kanceláří slabší koruna zásadně neovlivnila.

Bylo by však mylné domnívat se, že intervence centrální banky neměly na firmy žádný negativní dopad. „Podnikatelé v cestovním ruchu často fungují na bázi dlouhodobých smluv se svými zahraničními partnery.

Nemají tak možnost pružně reagovat na kurzovní změny, a pokud nechtějí zdražovat, nezbývá jim, než si snížit marže,“ komentuje efekt slabé koruny Petr Manda, výkonný ředitel útvaru Firemní bankovnictví ČSOB.

Přesto firmy podnikající v oblasti cestovního ruchu letos očekávají udržení či dokonce zvýšení poptávky. „S poptávkou jsme spokojeni, myslíme si, že se opět zvýší nákup zájezdů First Minute,“ odhaduje marketingový ředitel a mluvčí EXIM tours Stanislav Zíma.

Optimističtí jsou také v cestovní kanceláři Fischer. „Naše cestovní skupina očekává v roce 2015 dvouciferný růst. Daří se nám v klíčových letních destinacích, výrazný nárůst zaznamenáváme v případě exotických zájezdů,“ říká mluvčí Jan Osúch.

Žádné drama s reklamacemi

Kromě oslabené koruny přinesl loňský rok firmám podnikajícím v oblasti cestovního ruchu ještě jednu výzvu. Nový občanský zákoník umožnil klientům reklamovat ztrátu radosti z dovolené.

Obavy cestovních kanceláří z dramatického nárůstu reklamací či dokonce soudních sporů se však nepotvrdily. „Počet reklamací narostl o necelých pět procent a případů, kdy klient uplatní právo na újmu z radosti z dovolené, je v řádu jednotek,“ říká Jan Papež, místopředseda pro vnější vztahy ACK ČR.

Tuzemské firmy čelí ale závažnějšímu problému. Česká republika se od zbytku Evropy, kde je situace na trhu cestovních kanceláří značně globalizovaná, liší tím, že trhu dominují domácí operátoři. Ti však mají ve srovnání s významnými nadnárodními hráči horší výchozí podmínky pro vyjednávání s hotelovými řetězci a leteckými společnostmi.

Není proto výjimkou, že lidé dovolené nakupují například u německých cestovních kanceláří, které jsou schopny nabídnout lepší cenu.

Delší cesty rezidentů do zahraničí (v tis.)
Rok individuální organizacekompletní zájezd s CKubytování či doprava u CK
201121241909177
201221192001227
201320141937208

Poznámka: cesty delší více ne čtyři dny
Pramen: ČSÚ