Studie: Česko patří mezi nové evropské tygry, růst táhnou malé firmy a online byznys

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: profimedia.cz

Díky růstu HDP a produktivity si řada nových členských zemí Evropské unie, včetně Česka, může vysloužit označení Noví evropští tygři. Na jejich úspěchu se zásadní měrou podílejí malé a střední podniky, respektive rozmach elektronického obchodu. Vyplývá to ze studie společností Deloitte a PayPal, která sledovala vývoj podniků od roku 2006. 

Česko v žebříčku porovnávaných zemí zabodovalo. Mimo jiné i tím, že má druhý nejvyšší počet malých a středně velkých firem, hned po Polsku. Analýza zahrnovala region střední a východní Evropy včetně Baltských států a Finska.

Jsou to právě malé a středně velké firmy, které tvoří skoro polovinu celkového vývozu popsaných zemí. Generují na 49 procent celkové hodnoty prodaného zboží a služeb, což je o čtyři procentní body více, než vykazuje západní Evropa.

V Česku nyní působí přes 22 tisíc vývozců a 93 procent z nich tvoří malé a střední podniky. Tuzemský trh vyniká počtem takzvaných online vývozců, který převyšuje 3500. Do tohoto čísla navíc nejsou zahrnuty takzvané mikro firmy, tedy podniky s méně než 10 zaměstnanci. I tak se jedná o nejvyšší počet ve srovnání s ostatními zeměmi. 

V těch HDP obecně roste rychleji, než je průměr Evropské unie a objem tržeb zrealizovaných přes online obchody v nich od roku 2007 stoupl o 200 procent. 

„Přirozeným směrem dalšího vývoje regionálních ekonomik 'nových evropských tygrů' je zaměření na další investice do inovativních oborů, rozvoj sektoru elektronického obchodování a další rozšiřování působnosti na zahraničních trzích. Klíčovým motorem regionu jsou malé a střední firmy, které již tvoří jádro rozvoje regionu,“ poznamenal Marcin Glogowski ze společnosti PayPal.

Region navíc ukazuje významný růst produktivity, oproti roku 2007 o devět procent . To je téměř dvojnásobek růstu rozvinutějších evropských ekonomik, tvrdí analýza.

„Vysoká míra exportu je důkazem hospodářského rozvoje a přirozenou cestou k růstu pro firmy v tomto regionu. Internet, jako pobídka k růstu, usnadňuje místním malým a středním firmám více než kdykoli dříve rozšíření podnikání přes hranice,“ uvedla Julia Patorska, vedoucí týmu hospodářských analýz ze společnosti Deloitte.