Telefónice v pololetí klesl zisk o 17 procent, smluvních zákazníků ale přibylo

Telefónica

Telefónica

Společnosti Telefónica Czech Republic klesl v prvním pololetí meziročně čistý zisk o 17 procent na 3,61 miliardy korun. Tržby společnosti klesly o 7,2 procenta na 13,04 miliardy. Vedle silné konkurence a povinného snížení propojovacích poplatků mezi operátory ovlivnilo pokles podle firmy i snížení cen roamingu a vyšší počet klientů využívajících neomezené paušální tarify. Telefónice se ale podařilo zvýšit počet zákazníků smluvních služeb.

„V tomto náročném prostředí jsme pokračovali v aktivitách zaměřených na optimalizaci provozních nákladů, což nám spolu se zlepšujícími se finančními výsledky na Slovensku pomohlo udržet marži provozního zisku OIBDA v zásadě na úrovni loňského roku ve výši téměř 42 procent,“ uvedl finanční ředitel firmy Jesús Pérez de Uriguen.

Výnosy z mobilních služeb Telefónice CR poklesly téměř o desetinu na 12,93 miliardy korun. Počet mobilních zákazníků se přitom zvýšil o půl procenta na 4,87 milionu. Počet smluvních zákazníků vzrostl meziročně o šest procent, naopak počet uživatelů předplacených karet se o sedm procent snížil. Průměrný měsíční výnos na zákazníka ale Telefónice klesl - o devět procent na 426,4 korun.

Výnosy z pevných linek klesly o osm procent na 11,3 miliardy korun. Příjmy ovlivnil pokles aktivních pevných linek o 5,7 procenta na 1,61 milionu. Úbytek byl ale pomalejší než v minulosti, zejména díky nabídce xDSL, která zajišťuje připojení k internetu bez hlasových služeb. Počet přípojek xDSL se zvýšil o 11 procent. Výnosy z internetu a služeb založených na vysokorychlostním internetu vzrostly meziročně dohromady o téměř jedno procento na tři miliardy korun.

Investice hlavně do 3G sítě

Telefónica CR také potvrdila, že chce letos investovat 5,7 miliardy korun a vykázat pokles provozního zisku OIBDA mezi jedním a pěti procenty.

„Výsledky Telefóniky CR jsou jak v souladu s očekáváním trhu, tak s našimi odhady. Společnost zopakovala výhled pro letošní rok, který považujeme za obtížně dosažitelný,“ reagoval na zveřejněné výsledky analytik Patria Finance Tomáš Tomčány.

V rámci investic chce firma zvyšovat hlavně kapacitu a kvalitu 3G mobilní sítě. Na konci června 2011 byla síť dostupná zhruba 55 procentům obyvatelstva.

Velmi dobře se dařilo dceřinému podniku Telefónica Slovakia, který zvýšil počet zákazníků o 42 procent na 1,003 milionu. Výnosy vzrostly o polovinu na 73 milionů eur (1,77 miliardy korun). Slovenská dcera vykázala také kladný provozní zisk.