Tržby za fairtradové výrobky v Česku rostou

Fair trade

Fair trade Zdroj: profimedia.cz

Zájem Čechů o fairtradové výrobky roste. Od roku 2011 vzrostl obrat jejich prodeje o 23 procent na 113 milionů korun. „Stále je největší zájem o kávu, podíl kávy ve srovnání s ostatními produkty ještě vzrostl, za loňský rok činí 67 procent obratu,“ uvádí Hana Chorváthová z organizace Fairtrade Česká republika.

Fair trade je způsob obchodu, který dává pěstitelům, řemeslníkům a zaměstnancům v rozvojových zemích příležitost, aby se uživili vlastní prací za důstojných podmínek. Za jejich výrobky se totiž platí adekvátní cena.

Česká nezisková organizace NaZemi provedla výzkumy veřejného mínění v letech 2010 a 2013, v nichž zkoumala znalost loga Fairtrade mezi českými spotřebiteli. Zatímco v roce 2010 tuto značku znalo 15,9 procenta dotázaných, letos to bylo 23 procent.

Pro srovnání, ve Velké Británii tržby za fairtradové zboží vzrostly mezi rokem 2011 a 2012 o 19 procent, z 1,32 miliardy liber na 1,57 liber. Celosvětové prodeje za minulý rok ještě nejsou k dispozici. V roce 2011 však celkový fairtradový obrat činil 6,6 miliardy dolarů.

Byznys pro ty druhé

Petr Frolík: Do kávy musíte dát kousek duše