„Je to známkou dozrávání sektoru franchisingu v Česku. Ve vyspělých zemích, ale například i v Polsku, je podíl domácích subjektů více než 70 procent,“ uvedl ředitel Profit system Marek Halfar. Podle něho letos franšízink zaznamenal v tuzemsku rekordní růst. Počet značek se meziročně zvýšil o 12 procent na 168 a množství franšízových poboček o 26 procent na celkem 4366.
„Letos přibylo nejvíce franšízových společností i poboček ve více než dvacetileté historii franšízinku v Česku,“ tvrdí Lenka Nováková z Profit system. Podnikatelé podle poradenské firmy stále častěji spoléhají na franšízy z toho důvodu, že jde většinou a známé a prověřené koncepty.
Zhruba 61 procent franšízového trhu tvoří služby a zbylých 39 procent obchod. Poměr se od roku 2007 téměř nemění. Gastronomie tvoří 16 procent trhu franšízinku, následují oděvy a obuv se 14 procenty, realitní služby se 12 procenty a dvě kategorie krása a fitness a potraviny, na které připadá po osmi procentech trhu.
I když nových franšizových poboček houfem přibývá, objevují se častěji i nabídky na odkoupení zavedených provozoven. V posledních měsících portál franchisinginfo.cz nabízel například prodejnu módního řetězce Mango v Pardubicích, dietetické centrum Natur House, Juice Bar Ugo či prodejny francouzské kosmetické značky Yves Rocher.