Ve fastfoodové krizi si vede lépe Burger King. Růst McDonald's zpomaluje | E15.cz

Vše o miliardářích

Vše o miliardářích Vstoupit do speciálu

Ve fastfoodové krizi si vede lépe Burger King. Růst McDonald's zpomaluje

Ve fastfoodové krizi si vede lépe Burger King. Růst McDonald's zpomaluje
Burger King,
• 
ZDROJ: CC BY 2.0: Mike Mozart via Flickr

pav

Hamburger jako jeden ze symbolů amerického životního stylu zažívá v USA těžké časy. Zákazníci spíš dávají přednost zdravějším jídlům, které nabízejí například takzvané fast casual restaurace. Klasický fastfoodový byznys největších řetězců McDonald's a Burger King se zadrhává. Dosavadní výsledky však ukazují, že Burger King se s problémy vypořádá o něco lépe než světová jednička.

Oba největší řetězce mají v podstatě podobná menu, ale velmi rozdílné strategie. Výsledky zatím ukazují, že Burger King „dělá v souboji s McDonald's a dalšími konkurenty pokroky“, říká Darren Tristano, výkonný viceprezident výzkumné firmy Technomic.

Za třetí čtvrtletí si Burger King jen v USA a Kanadě připsal růst tržeb o 3,6 procenta. Zhruba o tolik konkurenční McDonald's v tržbách poklesl.

Vývoj tržeb v USA

Rozdíl je možné vidět i v jiným částech světa. Zatímco globálně tržby Burger Kingu za třetí čtvrtletí vzrostly o 2,4 procenta, McDonald's si za to samé období připsal ztrátu 3,3 procenta. Například v Asii dokázal Burger King relativně růst i přes skandál s prošlým masem.

Jak si Burger King a McDonald’s vedou globálně (celosvětové tržby)

Návod na řešení krize?

Proč se Burger Kingu daří o něco lépe než McDonaldu? Burger King vítězí především agresivní reklamou, lepší cenovou politikou, ale i slevami, tvrdí analytik Tristano. Navíc dokáže mírně růst i bez strategií o udržitelném rozvoji či důrazu na zdravá jídla apod. - tedy koncepce, na které se zaměřuje konkurenční McDonald’s, tvrdí BusinessWeek.com.

Podle BusinessWeek.com je to také otázka menu. Burger se rozhodl nabízet „méně, ale za to působivější“ produkty, jak to nazývá šéf firmy Daniel Schwartz. To firmě umožnilo zjednodušit kuchyně, zrychlit jejich provoz a současně tím snížit náklady na franšízy. Některé produkty v nabídce jsou navíc jen variantami ze surovin, které už v kuchyni dávno jsou.

Naopak McDonald's svou nabídku dělá stále složitější. Typickým příkladem z nedávné doby je například hamburger na míru - zákazník si může vybrat, jakou náplň jeho burger bude mít.

Podobné experimenty ovšem firmě akorát zvyšují náklady. Navíc by mohly narazit u zákazníků, kteří od McDonaldu očekávají především rychlost. „Pokud bude příprava pokrmů trvat příliš dlouho, řetězec může přijít o část věrných zákazníků,“ upozornil už před časem analytik Joel Cohen.

Přes všechny problémy je třeba si uvědomit, že i s problémy vydělá průměrná restaurace McDonald’s zhruba dvakrát více než podobný podnik Burger King, uzavírá BusinessWeek.com.

Autor: pav
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!