Italskému výrobci luxusního zboží Prada klesl v loňském fiskálním roce čistý zisk o 16 procent na 278,3 milionu eur (7,4 miliardy korun).
Zisk italského domu je nejhorší od vstupu firmy na burzu v červnu 2011. Prada se stejně jako konkurenti potýká již několik let s poklesem prodeje, mimo jiné kvůli nižší poptávce z Číny. Zdejší vláda totiž začala postihovat politické představitele, kteří dávají na odiv luxusní zahraniční zboží. Důvodem je ale slábnoucí turistika v Evropě.
Analytici dotazovaní agenturou Thomson Reuters očekávali pokles zisku za rok do konce ledna jen na 296 milionů eur. Čisté příjmy se snížily o deset procent na 3,18 miliardy eur, nicméně pokles v druhé polovině roku zpomalil. Firmě se dařilo hlavně v Británii a Rusku a koncem roku začal oživovat i prodej v Hongkongu a na Macau.
Ve snaze oživit prodej se Prada zaměřila na posílení své maloobchodní sítě. Místo aby rozšiřovala počty svých obchodů, rozhodla se obchody nejen otevírat, ale některé také zavřít. Posiluje také své partnerství s internetovými prodejci jako Net-A-Porter a MyTheresa.
Firmu Prada založil v roce 1913 Mario Prada, původně jako podnik na prodej kabelek, zavazadel a stříbrného nádobí pro evropskou elitu. Dnes patří Prada mezi přední světové výrobce luxusního zboží, jako jsou kabelky, obuv, kožené zboží, oděvy a doplňky. Kromě hlavní značky Prada jí patří i značky Miu Miu, Church's a Car Shoe.