Nastává soumrak luxusních butiků? Drtí je e-shopy a vysoké nájmy

Ralph Lauren

Ralph Lauren Zdroj: profimedia

Ralph Lauren
Ralph Lauren
Tiffany
Butik Patek Philippe v Pařížské ulici v Praze
Butik Patek Philippe v Pařížské ulici v Praze
6
Fotogalerie

Známé módní značky se začínají zbavovat svých luxusních butiků na prestižních adresách. Příčinou jsou neúnosně vysoké nájmy a nárůst prodeje na internetu, uvádí německý deník Handelsblatt. Prominentní obětí tohoto trendu se tento týden stala značka Ralph Lauren. Americká firma se rozhodla zavřít svou reprezentační prodejnu na newyorské Páté avenue. Do problémů se nedávno dostala i zdejší hlavní prodejna klenotnické značky Tiffany.

Na Páté avenue, pařížské třídě Champs-Élysées nebo londýnské Bond Street musela mít přitom dosud své zastoupení každá firma s luxusním zbožím. Butiky navrhovali věhlasní architekti, stavěly se z těch nejušlechtilejších materiálů a co největší. Jsou to vlastně výkladní skříně značek, kde se nabízí jejich vybrané zboží. Náklady na jeden takový butik se pohybují mezi pěti až 50 milióny eur (133 milionů až 1,3 miliardy korun). Nezáleží na tom, zda obchod vydělává, důležitá je prestiž.

Toho využívají majitelé nemovitostí, kteří ženou ceny rok co rok výš. To oni těží z luxusních adres. Na Páté avenue se loni za metr čtvrteční platilo téměř 30 tisíc dolarů (750 tisíc korun) ročně. Menší butik o rozloze 300 metrů čtvrtečních tak stojí téměř devět milionů dolarů (225 milionů korun) ročně.

A podobné butiky mají luxusní značky mimo USA a Evropu třeba i v asijském Kuala Lumpuru nebo Singapuru. Žádný div, že firmy je buď zavírají, nebo se alespoň nechystají otevírat další.

Vysoké ceny, méně turistů v New Yorku, ani drahý dolar ale nejsou jedinou příčinou toho, že se Ralph Lauren rozhodl zavřít svou reprezentační prodejnu. Podle průzkumů totiž stále méně zákazníků nakupuje v prodejnách jedné značky. Raději utrácejí pohodlně na internetu. Luxusní módní domy se proto musejí přestěhovat na síť za nimi.

To, co ušetří na nájmech, tak zaplatí webovým designérům. Protože i vlastní webová stránka nebo komunikace na sociálních sítích musí zákazníky nechat snít a zprostředkovávat stejný pocit exkluzivity jako dříve módní butiky.