3D reklama: Pomalý růst trvá

Téměř dvě třetiny distributorů i dodavatelů zaznamenaly během 3. čtvrtletí letošního roku zvýšení prodejů ve srovnání s rokem předchozím. Průměrný nárůst přitom činil o něco více než šest procent. Původní očekávání však byla patrně ještě vyšší, protože své obchodní cíle naplnila „jen“ o něco více než polovina oslovených firem. I to je ale poměrně optimistický výsledek, neboť čtyřem pětinám společností se podařilo dosáhnout zisku a zůstat v černých číslech.
Zajímavé je, že zvýšit zisk se podařilo polovině distributorů, ale jen pětině dodavatelů. Je ale třeba si uvědomit, že hlavní síla reklamních předmětů spočívá nikoli v předmětu samotném, ale v „přidané hodnotě“, tedy v tom, jak dárce dokáže předmět přizpůsobit konkrétní situaci a příležitosti. Zatímco dodavatelé musejí vzdorovat obrovským tlakům na ceny a dodací termíny, distributoři, kteří zajišťují branding, balení a kreativní zapojení 3D reklamy do marketingové komunikace, mají mnohem více prostoru pro udržení marží na rozumné úrovni.
Doprava: Strašák pro všechny
Dodavatelům navíc mnohem rychleji přibývá počet zaměstnanců, neboť zvládnout stále náročnější požadavky zákazníků vyžaduje více lidské práce. Distributoři tolik navyšovat kapacity nemusejí, a z jejich marží proto personální náklady neukrajují tak veliký díl.
Největší hrozby pro budoucnost spatřují jak dodavatelé, tak distributoři v nedobré ekonomické kondici. Hodnocení významu ostatních hrozeb se u obou dotazovaných skupin už poměrně liší. Pro distributory je velkým strašákem snižování marketingových rozpočtů na straně klientů, dodavatelé se více bojí zvyšování cen zboží a surovin. Zvyšování nákladů na dopravu a manipulaci představuje nebezpečí pro zástupce obou skupin.
Celkově jsou výsledky i očekávání distributorů a dodavatelů reklamních předmětů za 3. kvartál letošního roku o něco méně pozitivní, než byly v předchozích čtyřech čtvrtletích. Nicméně stále převažuje růst nad poklesem a zdá se, že optimismus nadále převládá.