Češi se vracejí do nákupních center

Propad ekonomiky se postupně projevil i v nákupních zvyklostech Čechů, kteří se tak po dobu posledních tří let naučili mnohem obezřetněji chovat ke svým rodinným rozpočtům. Rok 2010 sice přinesl mírné oživení, ale rok následující znamenal opět pokles nákupů v obchodních centrech. Meziroční srovnání let 2010 a 2011 tak ukazuje pokles v průměru o 1,1 %, což v praxi v přepočtu na celý trh přestavuje řádově přes 2 miliony méně návštěvníků ročně. „V roce 2011 ztratila především pražská a moravská centra, naopak posílila centra v regionálních metropolích Čech, kde průměrný počet návštěvníků vrostl o 4,5 %,“ komentuje vývoj návštěvnosti předseda českého výboru ICSC Jan Kubíček.
Oživení přinesly první čtyři měsíce roku 2012, kdy česká nákupní centra navštívilo o 1,5 % více zákazníků než před rokem. Letošní trend návštěvnosti je tak zatím pro obchodníky v centrech pozitivní, a to zejména díky silnému měsíci únoru a březnu. Největší nárůst zaznamenala velká centra, naopak menší a středně velká centra se potýkají s problémy. Projekt u nich zaznamenal pokles v průměru o o 2,0 %, v dubnu dokonce o 3,5 %.
Lépe se daří nákupním centrům v českých mimopražských regionech, kde ICSC zaznamenala růst dokonce až o 6,3 %. V prvních čtyřech měsících vzrostla tentokrát návštěvnost i v moravských centrech (o 2,4 %), nicméně návštěvnost v pražských centrech letos zatím stagnuje (-0,4 %).
Index návštěvnosti nákupních center se připravoval po dobu dvou let ve spolupráci s auditorskou společnosti PricewaterhouseCooppers. V této první fázi je součástí projektu vybraných 16 významných nákupních center, které představují 30 % trhu a postupně by se měly přidávat další. V další fázi ICSC navíc plánuje rozšířit oblast sledování vedle návštěvnosti i na vývoj obratu realizovaného v centrech.