Horká půda na desáté Digimedii

Digimedia dospěla do desátého ročníku

Digimedia dospěla do desátého ročníku Zdroj: archiv

Digimedia 2015 byla velkou diskusní platformou. Mediatypy bojují o čas svých diváků, jejich zástupci bojovali o pozornost účastníků konference.

140 odborníků z médií vytvořilo na 10. ročníku mezinárodní konference o digitalizaci, tvorbě a médiích Digimedia, jejímž mediálním partnerem byl i měsíčník Strategie, podnětnou diskusní platformu o dalším směřování digitální televize a rozhlasu. Na profesní setkání pořádané Asociací českých reklamních agentur AČRA-MK v České televizi pod záštitou českých ministrů kultury a průmyslu vyslal letos svého zástupce komisař pro digitální ekonomiku Evropské komise Günther Oettinger.

Ředitel útvaru regulace, koordinace a obchodu EK Andreas Roever prezentoval dva hlavní cíle Komise v oblasti digitálních médií: vytvořit jednotný digitální trh tak, jak je tomu v hospodářství, aby šlo s digitálním zbožím obchodovat přes hranice stejně jednoduše jako u ostatního zboží a služeb a zavádět nové prodejní a distribuční kanály tak, aby byl program lépe dosažitelný online.

Hlavními tématy diskuse byly televize na internetu, TV obsah na sociálních sítích, digitalizace rozhlasu. V byť přátelském duchu diskuze se vymezovaly tábory s odlišnými zájmy a názory: veřejnoprávní versus komerční média (ředitel TV Prima Marek Singer: „Chtěl bych, aby po mně majitelé nechtěli zisk…, ale musím ho vytvářet“), tradiční versus nové televize (Prima i Nova vidí budoucnost v terestrickém vysílání, ale v novém formátu DVBT-2. A táží se, kdo přechod zaplatí. „Raději HbbTV než terestriku, prostředí je přeregulované,“ říkal prokurista Seznam.cz Michal Feix. A vedle sedící ředitelka Atmedia Michaela Vasilová přikyvovala.).

Bere print prostor televizím?

Rovněž velké téma konference „Přesouvá se TV vysílání na internet?“ proti sobě postavilo dva tábory: terestrické TV, pro které je internet doplňkem vysílání, a specializovanou internetovou TV Stream.cz provozovanou Seznam.cz spolu s velkými vydavateli tištěných médií, kteří do svého online obsahu zařazují čím dál více videoobsahu. Ten je i podle vedoucího redakcí Economia Vladimíra Piskáčka velmi zajímavý pro inzerenty.

„Mediatypy bojují o čas svých diváků, který je neobnovitelným zdrojem,“ řekl na Digimedia Michal Hanák z Mafra Digital. „Model internetu jako doplňku TV vysílání vyjádřený právě TV vysílateli nereflektuje realitu poskytovatelů internetu,“ prohlásil Michal Feix ze Seznamu. Nejen podle něj připravované crossmediální měření ATO nereflektuje dostatečně rozdíly v přijímání vysílání.

Diskusí vyvrcholil i panel věnovaný digitalizaci rozhlasového vysílání. Na ni je připraven veřejnoprávní Český rozhlas, který ústy svého technického ředitele Karly Zýky deklaroval výhody digitálu: rozšíření uživatelské nabídky, zvýšení kvality služby pro posluchače a zajištění doprovodných informací. Rezervovaně se k zavedení DAB staví provozovatelé komerčních rádií.

„Poslech FM rádia stále roste i u mladých ve skupině 12–19. Na digitál i DAB jsme připraveni. DAB bude podle mého názoru pouze jedním z kanálů, jak bude možné naše stanice poslouchat. Chápu postoj Českého rozhlasu, protože na celý proces prostor má,“ prohlásil prezident české pobočky Lagardère Michel Fleischmann.