Marketing běží Krymu navzdory

Spot CzechTourismu pro Rusko

Spot CzechTourismu pro Rusko Zdroj: CzechTourism

Petr Novotný , Strategie
Největším aktuálním problémem tuzemských cestovních kanceláří je přílišný vliv politiky na jejich práci, zaznělo dnes na tiskové konferenci Asociace cestovních kanceláří ČR. Zatímco celá Evropa neví, jak se politicky postavit k ruské invazi na Krym, cestovky se připravují na úbytek ruských turistů. Česká republika ovšem bez ohledu na situaci spustí v Rusku marketingovou kampaň.

„Situace na Ukrajině zasáhla velmi vážně i do života cestovních kanceláří a agentur, které se zabývají příjezdovou turistikou především z Ruské federace,“ uvádí Viliam Sivek, předseda Asociace cestovních kanceláří ČR (ACK ČR).

Evropa je přitom podle Sivka doslova odkázána na ruský turismus. „Ruští turisté tvoří 32 procent turistiky ve Španělsku, v Řecku 70 procent, v Maďarsku jsou v žebříčku národů druzí, v Rakousku třetí.“ K nám přijelo loni 759 tisíc ruských turistů, což je o 65 tisíc více oproti roku 2012. Navíc jde o velmi bonitní návštěvníky, jejich průměrná doba pobytu je pět dní a denní útrata dosahuje téměř čtyř tisíc korun.

Kampaň na míru

„Není možné, aby takový trh doznal ztrát,“ zdůrazňuje Sivek. Loni podpořila Česká republika svoji image v Rusku kampaní za 80 milionů korun, během níž bylo v 14 televizních kanálech odvysíláno 4000 spotů. I pro letošek byla naplánována marketingová aktivita, události v Ukrajině ji však ohrozily.

„Nakonec jsme se rozhodli kampaň v Rusku spustit, což podnikatelé velmi uvítali,“ říká Věra Jourová, ministryně pro místní rozvoj. Kampaň proběhne kromě Ruska i v amerických, německých a čínských televizích, pro každou ze zemí byly vyrobeny jiné spoty, nyní si ministerstvo zadává vysílací čas. Náklady na kampaň budou 42 milionů korun, které ale z největší části pokryjí fondy EU, Česká republika zaplatí šest milionů korun.

Připravovaná televizní kampaň, která je součástí projektu Rebranding a marketingová podpora příjezdového cestovního ruchu, má emotivní a moderní formou vyprávět příběhy zahraničních turistů v Česku. „Na ruském trhu se budeme prezentovat jako země vhodná k nákupům s nadstandardní nabídkou lázeňských a welness aktivit, ale v Číně například jako země s bohatým kulturním dědictvím. Právě toto přesné zacílení nám umožní efektivní prezentaci na jednotlivých zahraničních trzích,“ řekl generální ředitel agentury CzechTourism Rostislav Vondruška.

Spot CzechTourismu, který poběží v Rusku

Úspěch této kampaně ovšem ovlivní samotní politici a jejich výroky. „Ruští turisté nevědí, co je teď v Evropě čeká. Ruská média zveličují situaci a Rusové se bojí, že u nás dostanou přes ústa,“ říká Jan Papež z ACK ČR. „S ruskými tour operátory komunikujeme denně,“ pokračuje Viliam Sivek. „Rusové bedlivě sledují, co se o nich říká, a jasně dávají najevo, že v Rusku je spousta krásných míst, které mohou marketingově podpořit. Proč by pak někdo jezdil do Evropy?“

Praha se uživí, ale co regiony?

Na tiskové konferenci ACK ČR se řešila rovněž nevyváženost Prahy a regionů. Praha „uzme“ 65 procent všech turistů, což je podle Věry Jourové dlouhodobý stav a je v tomto směru dosti skeptická. „Do regionů jsme nalili tolik peněz, že kdyby turisté byli ochotni změnit své návyky a chování, určitě by se to už projevilo.“ Jourová prosazuje renovovat model financování marketingových a propagačních počinů regionů, protože utracená částka se nevrací na daních.

Jedním z možných řešení by podle ní mohla být stálá expozice regionů v Praze. „Tato idea je teprve v zárodku, hledáme vhodné prostory na hlavních turistických trasách a vymýšlíme koncepci, čím nalákat turisty do regionů,“ dodává Jourová.

Podle Jana Papeže z ACK ČR je pak velkým problémem malá podpora domácí turistiky. „83 procent Čechů nikdy nespalo v Praze, jezdí sem jen na otočku,“ říká Papež a připomíná, že asociace dlouhodobě žádá město například o to, aby o víkendu zrušilo modré parkovací zóny. Jednotlivým lokálním komerčním subjektům pak asociace doporučuje společný marketingový postup i koncepci v součinnosti s ministerstvem a Českou centrálou cestovního ruchu CzechTurism. „Jedině společně můžeme turisty získat,“ uzavírá Papež.