Max Turek: Kreativci musej bejt furt pod tlakem

Max Turek urazil na svůj věk už hodně velký kus cesty. Stříbro v mezinárodní soutěži Young Director Award (YDA) obdržel v kategorii evropských testovacích reklam pro mladé režiséry za klip Ray-Ban Never Hide, přičemž první cena nebyla tentokrát udělena. Prestižní soutěž se vyhlašuje každoročně jako součást proslulého festivalu v Cannes již od roku 1998 a práce sem zasílá více než 400 režisérů z celého světa, z nichž pak porota vybírá v každé kategorii dva režiséry.
„Pro mladé režiséry je to jedinečná příležitost, jak své práce zviditelnit a navázat kontakt s produkcemi a agenturami z různých zemí,“ vysvětluje Turek. „Kategorie nazvaná Test Commercial je určena pro reklamy, které si režisér sám vymyslí a vytvoří pro účely svého vlastního portfolia. Není to dílo zadané a placené klientem. Tím pádem na něm ani kreativně nespolupracujete s agenturou. Je tam určité finanční omezení, takže je důležité spot vymyslet tak, aby zaujal, ale nebyl příliš náročný na realizaci,“ upřesňuje mladý režisér.
Síla vizuálu
Dobrý nápad je vždy předpokladem úspěchu. Důležitý je také výběr klienta, se kterým se může mladý autor ztotožnit, přestože v tomto případě, jak říká Max Turek, nijak dál nespolupracuje. Výběr společnosti Ray-Ban byla dobrá volba – je to výrazná značka, která inspiruje k dalším nápadům a lehkým provokacím. Setkáváme se s ní na trhu již od 70. let minulého století a stále překvapuje svým inovačním potenciálem.
Úspěch mladého režiséra bezesporu souvisí s dobrou znalostí historie značky a také se ztotožněním se stávajícím pojetím její vizuální komunikace a inspirativními ikonami Ray-Banu od generálů po rockové hvězdy. Maxe Turka fascinuje styl šedesátých let, přestože nějaký vyhraněný styl popírá.
Max Turek (1991)
Reklamní tvorbě se věnuje poslední čtyři roky. Spolupracoval s klienty jako Nike, Becherovka, T-Mobile, Frisco, Gambrinus,
Zlatopramen, 1188, Český červený kříž a další. Turka zastupuje od počátku reklamní produkce Boogie Films.