Nákupní centra? To už není jen nákup...

Ilustrační foto

Ilustrační foto

Boj o zákazníka, který čím dál víc hledí na každou korunu, je dnes znát všude. Výjimkou samozřejmě nejsou ani obchodní centra. Ta už zdaleka nenabízejí jen prostory pro obchod, ale snaží se obchodníkům i zákazníkům vyjít vstříc, reklamními plochami, různými promoakcemi, eventy a někde dochází i na kulturní či vzdělávací akce.

Procházka mezi obchody a prohlížení výloh už dnes zkrátka v tvrdé konkurenci nákupních galerií nestačí. Vědí to ve vedení obchodních center a vědí to i obchodníci, kteří s centry na různých, řekněme doprovodných, akcích spolupracují.

Hele, mámo, letadlo!

Akce pro návštěvníky a klienty pořádá například centrum Šestka, které stojí nedaleko ruzyňského letiště. Už kvůli této poloze mimo Prahu se musí „obchoďák“ snažit zaujmout skutečně netradičními akcemi. Třeba loni na podzim zorganizovalo dvoutýdenní přehlídku takzvaných dragsterů, což jsou speciálně upravené automobily a motorky, které mají velké zrychlení. Letos na jaře pak Šestka hostila výstavu předmětů z pozůstalosti amerického krále rokenrolu Elvise Presleyho. A podle informací ČTK Šestka v bizarních (a pro někoho snad i atraktivních) akcích pokračuje. Vedení centra se rozhodlo využít k pobavení zákazníků i plánovaný odklon provozu na vedlejší přistávací a vzletovou dráhu ruzyňského letiště.

Letadla totiž budou prolétávat v těsné blízkosti tohoto obchodního centra, takže od 12. do 26. září budou mít návštěvníci na jeho střeše k dispozici dalekohledy i informační panely s obrázky letadel. Uvnitř centra pak bude expozice věnovaná ruzyňskému letišti včetně modelů letadel a leteckého simulátoru.
„Při akcích tohoto typu očekáváme zvýšení návštěvnosti centra po celou dobu akce v průměru o deset až 15 procent,“ uvedla pro ČTK marketingová manažerka pražského obchodního centra Šestka Romana Petráňová. Takový Palác Flóra zůstává oproti Šestce při zemi. Pro návštěvníky připravil například módní přehlídky, volbu nejkrásnější dívky, koncerty či výstavu modelů letadel. Na 20. října Palác Flóra připravil noční show zaměřenou na módu. Na zábavu zákazníků musí vsázet i pražské nákupní centrum Galerie Harfa, které na střeše vybudovalo dětské hřiště a zábavní areál Dinopark a zároveň pořádá různé doprovodné akce. Na začátku září to byla například přehlídka malých pivovarů.

Kdo co nabízí?

V posledních letech nákupní centra zažívají horší časy, jelikož zhruba třetina jejich návštěvníků v době krize snížila útraty. Snížila se i jejich průměrná návštěvnost. A právě zábava a různé promoakce budou v konkurenčním boji nákupních center hrát stále důležitější roli.

Autor připravil článek s využitím Finančních novin