Nejcennější značkou světa je Google, svoji hodnotu zvýšila meziročně o 40 procent

Centrála Googlu (ilustrační foto)

Centrála Googlu (ilustrační foto) Zdroj: CC BY 2.0: romanboed via Flickr

Nejcennější značkou světa BrandZ TOP 100 se letos stal Google. Jeho hodnota dosáhla 158,8 miliardy dolarů (asi 3,2 bilionu korun) a proti loňsku se zvýšila asi o 40 procent. Google tak předstihl značku Apple, která žebříček předchozí tři roky vedla. Celkem deset nejdražších firem pochází z USA.

Pozici Googlu posílil úspěch na poli chytrých telefonů. Jeho systém Android dominuje na masovém trhu a v nejvyšší kategorii je jedinou reálnou alternativou iPhonů. I když Google na Androidu přímo nevydělává, neboť jej výrobcům mobilů dává k dispozici zdarma, je pro něj zárukou budoucích příjmů. Každoročně se totiž stamiliony zákazníků nákupem nového telefonu se systémem od Googlu pevně připoutají k jeho službám.

brandz top 100 2014brandz top 100 2014 | Marek SchawrzmannDesítka nejdražších značek světa žebříčku BrandZ 2014

Hodnota značky Apple se z loňských 185,1 miliardy dolarů snížila na 147,9 miliardy dolarů. Cenu své značky od roku 2006 ale zvýšila o 824 procent. Hodnota firmy na burze za stejnou dobu narostla o 759 procent. Podobně je na tom i Google, jehož „brand“ za uplynulých devět let vyskočil o 139 procentních bodů víc než tržní hodnota společnosti.

Ze studie také vyplývá, že 100 nejdražších světových značek má celkovou hodnotu 2,9 bilionu dolarů (58 bilionů korun), což je dvojnásobek toho, kolik stály v roce 2006, kdy Millward Brown vydával pořadí poprvé.