Potenciál výročních zpráv v době nejistoty

Výroční zprávy jsou obvykle jedním z mála pravidelných materiálů, ve kterých firma poskytuje souhrnné informace o svém podnikání, vedení, péči o zaměstnance, výsledcích, rozvoji a plánech do budoucna. Patří proto jednoznačně mezi nejdůležitější komunikační nástroje společnosti, a to zejména v současné době ekonomické nejistoty, kdy je důležitější než kdy jindy vědět, kdo je kdo.
Právě to je důvod, proč by společnosti měly věnovat přípravě výroční zprávy maximální pozornost. V dnešní době už ji již nestačí zpravovat ve Wordu pouze s legislativním minimem. Měla by být vizitkou svého vydavatele, výkladní skříní jeho byznysu, úspěchů a plánů do budoucna, základním stavebním kamenem budování dobré pověsti a důvěry stávajících i potenciálních zákazníků. A to je běh na dlouhou trať, nikdy nekončící úsilí.
Proto se vyplatí spolupracovat na přípravě výroční zprávy s profesionální agenturou, a to i přesto, že se jedná o nezanedbatelnou investici. Troufám si ale říci, že její návratnost vysoce přesahuje vložené prostředky.
Šlendrián v českém rybníku
V naší agentuře každoročně připravujeme pro klienty zhruba třicet výročních a ročních zpráv nebo zpráv o hospodaření. Mezi naše „stálice“ lze v posledních několika letech zařadit Skupinu Komerční banky, Skupinu PRE, SŽDC a mnohé další. Všichni tito klienti si uvědomují, že transparentní výroční zpráva je pro ně jednou ze základních cest v komunikaci s jejich cílovými skupinami – stávajícími i potenciálními obchodními partnery (zákazníky a dodavateli), bankami, orgány státní správy i různými subjekty v regionu, v němž působí.
Proč se na nás řada významných klientů obrací opakovaně? Tým našich profesionálních konzultantů, accountů, grafiků, novinářů a dalších odborníků dokáže vždy precizně a s novými nápady připravit takový materiál, který není unifikovaným řešením. Každá profesionální výroční zpráva plně akcentuje požadavky klienta a specifikum jeho byznysu – je mu šita přímo na míru.
Bohužel je v českém rybníku mnoho agentur, které se neostýchají nabídnout klientovi řešení, s nímž v minulosti neuspěly u jiného zákazníka. Převlečou návrh do jiných korporátních barev, vymění logo a výsledkem je řešení „nové“.
Pozor na povinné údaje
Pro zpracování dokumentu, jakým je výroční zpráva, existuje řada psaných i nepsaných pravidel, která je nutno dodržet. Pokud je například vydavatel výroční zprávy emitentem kotovaných cenných papírů, nezveřejnění povinných údajů je důvodem pro sankce ze strany České národní banky. Důležitý je i termín zveřejnění povinných údajů, a pokud není dodržen, i zde hrozí sankce.
Pravidla pro zpracování výročních zpráv se průběžně mění a ten, kdo jejich vývoj nesleduje, se může snadno dopustit chyb. Kromě možných sankcí pak taková výroční zpráva postrádá důvěryhodnost, průkaznost a neplní svou roli. Při výběru partnera pro přípravu výroční zprávy se proto velmi vyplatí posoudit, zda má dostatečné zkušenosti s jejich tvorbou a zda je schopen poskytnout služby nad rámec těch, které nabízejí běžné reklamní agentury, grafická studia či tiskárny.