Skylink a Prima Cool odolaly útoku konkurence

Studio TV Prima

Studio TV Prima Zdroj: Tomas Novak/Euro

Jednička na trhu satelitních televizí v Česku, firma Skylink, uhájila své jméno. Největší britská digitální televizní stanice Sky z impéria Ruperta Murdocha jí nedokázala ve využití názvu Skylink zábránit.

Podobně televize Prima odolala útoku maďarské IKO Kábeltévé Szolgáltató, která název Cool TV, a proto se jí nelíbí značka Prima Cool. Britskou i maďarskou žalobu pravomocně zamítly české soudy s podobným odůvodněním: neprokázalo se, že by značky Sky nebo Cool byly v Česku natolik známé, aby si zasloužily exkluzivní ochranu.

Oba spory se vlečou už několik let. Švýcarská pobočka společnosti Sky International, která zastupuje evropské aktivity firmy, se svými námitkami proti Skylinku od roku 2009 postupně neuspěla u Úřadu průmyslového vlastnictví, Městského soudu v Praze a nyní ani u Nejvyššího správního soudu.

Příliš podobné značky

Podle zástupců Sky je značka Skylink příliš podobná. „Průměrný spotřebitel bude výrobky a služby označené Skylink považovat za výrobky pocházející od Sky,“ uvedl právní zástupce britské firmy Karel Šindelka. Nejvyšší správní soud byl opačného názoru. „V případě označení Skylink a ochrannými známkami Sky neexistuje taková podobnost, jež by způsobovala pravděpodobnost záměny na straně veřejnosti,“ rozhodl senát vedený soudcem Zdeňkem Kühnem.

Maďarská společnost IKO Kábeltévé Szolgáltató při protestech proti označení Prima Cool zase namítala, že od roku 2006 má zaručenu celoevropskou ochranu označení Cool TV. Případná podobnost značek by podle ní měla neblahé důsledky při uvedení programu Cool TV v Česku, nebo kdyby naopak Prima začala šířit svůj program do zahraničí. Cool TV přitom cílí svým placeným kanálem podobně jako Prima Cool na mužské diváky od 18 do 40 let.

Městský soud v Praze ale rozhodl, že argumenty o střetu obou televizí jsou hypotetické, protože Maďaři nemají licenci na vysílání v Česku. Soudci také uvedli, že důležitější v názvu je slovo Prima, a záměna tak nehrozí. „Jde o známé a mediálně masově využívané logo televize Prima a jako takové v důsledku známosti na trhu využívá větší ochrany,“ uvedla soudkyně Naděžda Řeháková.

Autor je spolupracovníkem redakce

Martin Konrád: Potřebujeme Primu mírně omladit