Soutěž Epica 2012 vyhrál dánský autobus

Vítězem 26 ročníku soutěže Epica se stal dánský snímek The Bus.

Vítězem 26 ročníku soutěže Epica se stal dánský snímek The Bus.

Miroslav Honsů
EXKLUZIVNĚ Z PAŘÍŽE › Finále 26. ročníku soutěže Epica Awards v Paříži se letos obešlo bez české účasti. Do užšího výběru několika set prací se sice nominovalo 14 agentur, jejich kampaně ale v žádné z téměř šesti desítek kategorií nezvítězily. Hlavní cena za nejlepší film putuje do Dánska, celkově nejúspěšnější byli Britové.

Porota v Paříži v pátek udělila napříč kategoriemi čtyři ocenění Epica d´Or 2012 (Grand Prix) a celkem 67 zlatých cen za vítězství v jednotlivých kategoriích. Vůbec nejlepším filmem se nakonec v silné konkurenci stal snímek „The Bus“ produkční společnosti M2Film propagující služby dánského autobusového dopravce Midttrafik.

Nejvyšší ocenění za print získala agentura DDB Helsinki za vizuál „Large Coffee“ pro společnost McDonald´s a nejúspěšnějším outdorovým projektem se stal „Pennies for the Life“ od britské agentury DLKW Lowe pro Microloan Foundation. Cenu Epica d´Or 2012 za nejlepší interaktivní kampaň porota přisoudila projektu „Book Burning Party“ agentury Leo Burnett Detroit.

Do letošního 26. ročníku soutěže Epica bylo přihlášeno přes 3893 prací v 58 kategoriích mapujících všechny tvůrčí oblasti reklamy. Porota složená ze zástupců 25 evropských odborných titulů včetně Strategie pak z užšího výběru několika set prací vybírala vítěze jednotlivých kategorií.

O loňském ročníku festivalu Epica čtěte zde:

Českou republiku v shortlistu reprezentovaly práce 14 agentur, žádná z nich však ve své kategorii nezvítězila. Bodovat mohou ještě na druhých a třetích místech (Stříbrná a Bronzová Epica), jejich seznam bude zveřejněn v úterý. Úplný seznam vítězů jednotlivých kategorií (Zlatá Epica) najdete na adrese http://results.epica-awards.com

Vítězný spot „The Bus“ si můžete prohlédnou zde:

Nejvíc cen pobrali Britové

Poprvé ve své historii se tato tradičně evropská soutěž otevřela také mimoevropským kampaním a projektům, takže mezi vítězi jednotlivých kategorií se objevily práce z Kolumbie, Jihoafrické republiky, Argentiny, Filipín nebo Brazílie. Ze 62 zúčastněných zemí se nejlépe vedlo britským agenturám, jejichž práce zvítězily ve 13 kategoriích. Z dalších zemí se viditelně prezentovaly Německo (9 vítězů) a Francie s osmi vítězstvími v jednotlivých kategoriích.

Pořadí zemí podle počtu vyhraných kategorií
Velká Británie 13
Německo 9
Francie 8
Švédsko 6
Norsko 4
Dánsko 3
USA 3
Španělsko 2
Švýcarsko 2
Argentina, Austrálie, Rakousko, Čína, Brazílie, Belgie, Kolumbie, Finsko, Řecko, Itálie, Ukrajina, Nizozemsko, Filipíny, Rusko, Srbsko, Jihoafrická republika, Turecko 1

Slavnostní předání cen Epica Awards se uskuteční 25. ledna 2013 ve slovinské Ljubljani.

Čtyřikrát Grand Prix

Porota při hlasování o nejlepším filmu celé letošní Epicy u snímku „The Bus“ ocenila hlavně kreativitu, se kterou se jeho tvůrci chopili obtížného úkolu propagovat služby jednoho z místních autobusových dopravců v Dánsku. Za spotem přitom nestojí klasická reklamní agentura, ale filmová produkční společnost M2Film. V nejužším výběru nakonec „The Bus“ porazil i film „Wonderfull World“, který pro bitský kanál BBC One vyrobili v Rainey Kelly Campbell Roalfe/Y&R, nebo akčně zpracovaný snímek „The Bear“ francouzské agentury BETC pro klienta CANAL+.

Film „Wonderfull World“ získal Zlatou Epicu ve své kategorii Media, na Grand Prix ale nedosáhl:

Outdoorový projekt „Pennies for the Life“ od britské agentury DLKW Lowe pro Microloan Foundation přesvědčil porotu především vtažením kolemjdoucích do hry. Ti totiž mohli přímo u interaktivního billboardu přispět finančně pomocí mobilního telefonu konkrétní ženě v Africe při startu drobného podnikání. Příspěvek se vzápětí objevil na billboardu v podobě mince, jež doplnila chybějící část portrétu ženy.

Case study k projektu „Pennies for the Life“:

Grand Prix za interaktivní kampaň porota přiřkla projektu „Book Burning Party“, který zval na fiktivní pálení knih z knihovny, jíž hrozilo z finančních důvodů uzavření. Projekt připravený agnturou Leo Burnett Detroit propojil facebookovou komunitu s demonstranty v ulicích a vyvolal velkou diskusi v médiích. Knihovna byla nakonec bez spálení jediné knihy zachráněna.

Case study k projektu „Book Burning Party“:

Vizuál „Large Coffee“ pro společnost McDonald´s od DDB Helsinki pak čistým a pro OOH velmi efektním způsobem informoval o nové nabídce restaurací McDonald´s v Helsinkách.

Epica 2012, McDonald´sEpica 2012, McDonald´s