Soutěž Epica 2012 vyhrál dánský autobus

Porota v Paříži v pátek udělila napříč kategoriemi čtyři ocenění Epica d´Or 2012 (Grand Prix) a celkem 67 zlatých cen za vítězství v jednotlivých kategoriích. Vůbec nejlepším filmem se nakonec v silné konkurenci stal snímek „The Bus“ produkční společnosti M2Film propagující služby dánského autobusového dopravce Midttrafik.
Nejvyšší ocenění za print získala agentura DDB Helsinki za vizuál „Large Coffee“ pro společnost McDonald´s a nejúspěšnějším outdorovým projektem se stal „Pennies for the Life“ od britské agentury DLKW Lowe pro Microloan Foundation. Cenu Epica d´Or 2012 za nejlepší interaktivní kampaň porota přisoudila projektu „Book Burning Party“ agentury Leo Burnett Detroit.
Do letošního 26. ročníku soutěže Epica bylo přihlášeno přes 3893 prací v 58 kategoriích mapujících všechny tvůrčí oblasti reklamy. Porota složená ze zástupců 25 evropských odborných titulů včetně Strategie pak z užšího výběru několika set prací vybírala vítěze jednotlivých kategorií.
O loňském ročníku festivalu Epica čtěte zde:
Českou republiku v shortlistu reprezentovaly práce 14 agentur, žádná z nich však ve své kategorii nezvítězila. Bodovat mohou ještě na druhých a třetích místech (Stříbrná a Bronzová Epica), jejich seznam bude zveřejněn v úterý. Úplný seznam vítězů jednotlivých kategorií (Zlatá Epica) najdete na adrese http://results.epica-awards.com
Vítězný spot „The Bus“ si můžete prohlédnou zde:
Nejvíc cen pobrali Britové
Poprvé ve své historii se tato tradičně evropská soutěž otevřela také mimoevropským kampaním a projektům, takže mezi vítězi jednotlivých kategorií se objevily práce z Kolumbie, Jihoafrické republiky, Argentiny, Filipín nebo Brazílie. Ze 62 zúčastněných zemí se nejlépe vedlo britským agenturám, jejichž práce zvítězily ve 13 kategoriích. Z dalších zemí se viditelně prezentovaly Německo (9 vítězů) a Francie s osmi vítězstvími v jednotlivých kategoriích.
Pořadí zemí podle počtu vyhraných kategorií | |
---|---|
Velká Británie | 13 |
Německo | 9 |
Francie | 8 |
Švédsko | 6 |
Norsko | 4 |
Dánsko | 3 |
USA | 3 |
Španělsko | 2 |
Švýcarsko | 2 |
Argentina, Austrálie, Rakousko, Čína, Brazílie, Belgie, Kolumbie, Finsko, Řecko, Itálie, Ukrajina, Nizozemsko, Filipíny, Rusko, Srbsko, Jihoafrická republika, Turecko | 1 |
Slavnostní předání cen Epica Awards se uskuteční 25. ledna 2013 ve slovinské Ljubljani.
Čtyřikrát Grand Prix
Porota při hlasování o nejlepším filmu celé letošní Epicy u snímku „The Bus“ ocenila hlavně kreativitu, se kterou se jeho tvůrci chopili obtížného úkolu propagovat služby jednoho z místních autobusových dopravců v Dánsku. Za spotem přitom nestojí klasická reklamní agentura, ale filmová produkční společnost M2Film. V nejužším výběru nakonec „The Bus“ porazil i film „Wonderfull World“, který pro bitský kanál BBC One vyrobili v Rainey Kelly Campbell Roalfe/Y&R, nebo akčně zpracovaný snímek „The Bear“ francouzské agentury BETC pro klienta CANAL+.
Film „Wonderfull World“ získal Zlatou Epicu ve své kategorii Media, na Grand Prix ale nedosáhl:
Outdoorový projekt „Pennies for the Life“ od britské agentury DLKW Lowe pro Microloan Foundation přesvědčil porotu především vtažením kolemjdoucích do hry. Ti totiž mohli přímo u interaktivního billboardu přispět finančně pomocí mobilního telefonu konkrétní ženě v Africe při startu drobného podnikání. Příspěvek se vzápětí objevil na billboardu v podobě mince, jež doplnila chybějící část portrétu ženy.
Case study k projektu „Pennies for the Life“:
Grand Prix za interaktivní kampaň porota přiřkla projektu „Book Burning Party“, který zval na fiktivní pálení knih z knihovny, jíž hrozilo z finančních důvodů uzavření. Projekt připravený agnturou Leo Burnett Detroit propojil facebookovou komunitu s demonstranty v ulicích a vyvolal velkou diskusi v médiích. Knihovna byla nakonec bez spálení jediné knihy zachráněna.
Case study k projektu „Book Burning Party“:
Vizuál „Large Coffee“ pro společnost McDonald´s od DDB Helsinki pak čistým a pro OOH velmi efektním způsobem informoval o nové nabídce restaurací McDonald´s v Helsinkách.