Sportuje celá finanční skupina

Ondřej Synek

Ondřej Synek Zdroj: archiv

V roce 2010 se Wüstenrot stal partnerem čtyř úspěšných českých sportovců, které zastupuje společnost Sport Invest Marketing. Úkolem bylo vytvořit koncept prezentace této spolupráce pro širokou veřejnost a podpořit známost značky ve spojení se sportovci.

Sport Invest Marketing vytvořil komunikační kampaň šitou na míru každému ze sportovců, která byla zároveň v souladu se strategií společnosti Wüstenrot. Do rodiny Wüstenrotu přibyla olympijská vítězka z Pekingu Kateřina Emmons, stříbrný veslař z OH v Pekingu Ondřej Synek, mistr Evropy 2008 v krasobruslení Tomáš Verner a velká naděje českého skoku na lyžích Roman Koudelka. Wüstenrot se stal jejich osobním sponzorem a převzal tak záštitu nad jejich sportovní kariérou.

Každý ze zmíněných sportovců se stal ambasadorem značky Wüstenrot za jednu skupinu produktů. Kateřina Emmons spojila svou osobu s životním pojištěním, Tomáš Verner s úvěry na financování bydlení, Ondřej Synek se stal tváří pojištění aut a majetku a Roman Koudelka tváří stavebního spoření. Každému ze sportovců byl vybrán takový produkt, aby současně podporoval strategii firmy a zároveň byl danému sportovci blízký. Kateřina Emmons jako skvělá maminka myslí hlavně na bezstarostnou budoucnost své rodiny, kdežto Roman Koudelka jako každý mladý muž teprve buduje své hnízdo.

Čtěte také: Jak prodávat Čechům sport


Medializace projektu

Pro komunikaci partnerství mezi Wüstenrotem a sportovci a s tím spojených marketingových aktivit byly použity všechny nástroje komunikačního mixu. Od sponzoringu přímých přenosů, záznamů, upoutávek, diváckých soutěží přes sponzoring spotů ve vysílání rozhlasové stanice, posluchačské soutěže až po sponzorské vzkazy, injektáže, pozvánky, product placement a další nástroje aktivace a prezentace značky. Nechyběla ani klasická ATL podpora a public relations.
Ve spolupráci s ČT 4 jsme realizovali sérii dokumentů o sportovcích ze skupiny Sport Invest. Každý z dokumentů měl stopáž 10–15 minut, obsahoval profil sportovce, pohled do jeho soukromí, rozhovor, výhled pro nejbližší velké akce.

Každý profil byl vysílán několikrát během roku, zároveň byly dokumenty vysílány v přestávkách různých sportovních akcí. Pro sponzora sportovce byla možná vizibilita na oblečení sportovce, stejně byl i partner dokumentu a partner upoutávek.
Pro spojení společnosti Wüstenrot se sportovci byl použit také internet jako nástroj interaktivní komunikace s cílovou skupinou. Příkladem využití internetu byly přenosy z tiskových konferencí a vybraných akcí Wüstenrot na televizním portále TVcom. Společnost Sport Invest má s touto internetovou televizí exkluzivní spolupráci a pro Wüstenrot byl například realizován přenos z tiskové konference Ondřeje Synka po Mistrovství světa. Na tiskovou konferenci se tak mohl podívat kdokoli z fanoušků Ondřeje anebo zákazníků Wüstenrotu.

Využili jsme i sociální sítě

Na facebooku jsme každému sportovci z rodiny Wüstenrot založili oficiální fanouškovskou stránku, kde jsou uveřejňovány aktuální úspěchy sportovců, jejich vzkazy fanouškům, zprávy z příprav na sezónu, akční videa, nebo videa pořízená fanoušky a diváky. Stejně tak zde probíhá komunikace s fanoušky, kteří se sami mohou podílet na vzhledu stránek sportovců. Příkladem interaktivní aplikace byla facebooková hra „Vesluj s Ondrou“. Každý si mohl vyzkoušet virtuální jízdu na skifu a jako soupeře měl samotného Ondřeje Synka, nebo své přátele na Facebooku. Hra umožňovala vyzývat na souboj nejen přátele, ale byl to hlavně výborný způsob, jak ukázat podporu samotnému Ondřejovi.

Nezanedbatelnou roli v celé komunikační kampani hrála i interní komunikace. Svou ambasadorskou roli prezentoval každý ze sportovců stávajícím zákazníkům společnosti prostřednictvím magazínu Wüstenrot. Sportovci se postupně stali nejen hlavními tvářemi obálek časopisu, ale v obsáhlém rozhovoru představili i svůj životní příběh spojený s produkty Wüstenrot.
Společnost Wüstenrot dále využila sportovce i pro další interní účely, jako jsou letní a zimní sportovní hry zaměstnanců, možnosti zaměstnanců setkat se a zatrénovat si se sportovci, nebo pro účely interních soutěží a motivačních programů.

Sport Invest realizoval také akce pro média, kde novináři měli možnost vyzkoušet si a zasoutěžit si spolu s managementem Wüstenrotu například ve střelbě pod vedením Katky Emmons, svézt se na dvojskifu a zasoutěžit na veslařském trenažéru s Ondřejem Synkem, nebo být součástí exkluzivní krasobruslařské exhibice Tomáše Vernera. Jako rozjezd spolupráce a seznámení všech zaměstnanců s novými tvářemi společnosti jsme kompletně zprodukovali velkou celofiremní vánoční večerní akci, jejíž součástí bylo Vernerovo krasobruslařské vystoupení, Synkovo veslování netradičně na ledě, ale také takřka živý skok na lyžích Romana Koudelky.

Kateřina EmmonsKateřina Emmons | archiv

Do spolupráce naskočil i Tomáš Kraus

V roce 2011 přibyli nově do rodiny Wüstenrot dva noví sportovci. Nadějná mladá lyžařka a snowboardistka Ester Ledecká a vícenásobný mistr světa ve skicrossu a několikanásobný celkový vítěz Světového poháru Tomáš Kraus. Jednou z aktivit nové spolupráce Tomáše Krause s Wüstenrotem byl přímý přenos Světového poháru ve skicrossu, kde Tomáš závodil a který Česká televize vysílala živě zcela poprvé.

Logicky chtějí být sponzoři sportovců vidět u co nejširšího okruhu diváků. Proto se snaží, aby na televizní obrazovce přibylo přenosů z událostí, které by jinak zůstaly nedostupné. Na programu ČT4 se proto vysílal vůbec poprvé závod Světového poháru ve skicrossu. Díky spolupráci společností Sport Invest Marketing a Wüstenrot bylo možné zakoupit práva na přenos prostřednictvím sponzorského daru České televizi. Cíl komunikační strategie byl vytyčen jasně. Představit skicross jako progresivní sport s velkým potenciálem, zvýšit povědomí o Tomášovi Krausovi a jeho úspěších, podpořit povědomí o partnerství Tomáše Karuse a společnosti Wüstenrot.

Dále podtrhnout fakt, že Česká televize vysílá poprvé přímý přenos ze SP ve skicrossu a také podpořit sledovanost přímého přenosu na ČT4 a tím podpořit spojení s partnerem. Pro komunikaci byly vybrány následující kanály: Sponzorovaná upoutávka s Tomášem Krausem na ČT4, kterou natočil sportovec exkluzivně pro tento přenos, dále byl využit sponzoring pořadu před a po přímém přenosu. V průběhu sportovních závodů byla využita injektáž s fotografií Tomáše Krause a logem Wüstenrot, která jasně poukazovala na partnerství.

Současně proběhla na obrazovkách ČT4 i SMS soutěž o hodnotné ceny. Před samotným závodem byly uveřejněny fandící inzeráty společnosti Wüstenrot, které byly ve formě upoutávky na přenos umístěny k tištěným televizním programům. Dále bylo využito avízo na přenos SP ve skicrossu na facebookových stránkách Czech Skicross Team a domovských internetových stránkách Skicross.cz. Zároveň byl na webu ČT4 zveřejněn obsáhlý článek o skicrossu, který byl následně doplněn o internetový záznam přenosu. Ani v něm nechyběly sponzorské vzkazy.

Navíc byla vydána tisková zpráva s avízem na první živý přenos SP ve skicrossu na obrazovkách ČT4 a s upozorněním na problematiku nákupu drahých televizních práv. Ta vyvolala další mediální zájem a na jejím základě pak vzniklo několik článků věnujícím se sponzoringu sportu a nákupu televizních práv sponzory. Navíc podle našich dřívějších statistik se díky marketingové podpoře přenosu vždy zvýší počet diváků u obrazovek.