STEM/MARK: Za streamy platit nechceme | E15.cz

STEM/MARK: Za streamy platit nechceme

Stále více lidí dává přednost hudbě z internetu
Stále více lidí dává přednost hudbě z internetu
• 
ZDROJ: archiv

Romana Imríšková, STEM, Mark, pro Strategii

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Strategie ve spolupráci se STEM/MARK zjišťovala, jakému způsobu poslechu hudby dávají lidé přednost. Vítězí internet, ale s poplatky za online hudbu je to u uživatelů horší.

Internet v oblíbenosti zřetelně vítězí nad klasickými nosiči (CD, DVD). Internet preferuje 43 procent internetové populace, a to především muži a mladší generace (15–29 let). Rovněž lidé s nižším osobním příjmem (do deseti tisíc Kč) dávají přednost hudbě z internetu. Nejčastěji deklarované důvody pro tento způsob poslechu je jednoduchost a rychlost získání požadované hudby, široký výběr a také větší praktičnost a skladnost.

Naopak hudbě z klasických nosičů dává přednost 15 procent internetové populace, přičemž častěji to je starší generace nad 45 let, ženy nebo lidé s o trochu vyššími příjmy. Tito lidé jsou na poslech hudby z klasických nosičů zvyklí a někteří deklarují výhodu vyšší kvality zvuku. Čtvrtina lidí (28 procent) pak tyto dva způsoby poslechu hudby střídá podle nálady či situace (např. klasické nosiče využívají v autě a hudbu z internetu naopak doma či v práci).

Mají hudební platformy jako Spotify, Google Play Music nebo Apple Music poskytovat hudbu za poplatek, nebo zdarma? Autor: Repro Strategie

Téměř dvě třetiny internetové populace (62 procent) streamují hudbu alespoň jednou týdně (přímo ji sledují nebo poslouchají přes internet, např. z YouTube, rádia či online televize) a více než polovina (54 procent) poslouchá hudbu staženou z internetu také alespoň jednou týdně. Obecně hudbu z internetu, ať už streamovanou, nebo staženou, poslouchají více muži a mladší generace 15–29 let. Přestože je streamování a stahování hudby z internetu vcelku častou záležitostí, pouze pětina internetové populace za ni někdy zaplatila, a to nejčastěji za službu iTunes. Platící jsou častěji lidé z velkoměst, typicky z Prahy.

Muži si častěji vybaví konkrétní platformu, kde za hudbu platili. Nejznámější hudební platformou je Google Play Music, který uvádějí dvě třetiny internetové populace.

Autor: Romana Imríšková, STEM, Mark, pro Strategii

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah