Tlustá čára za Armstrongem

Vzkaz sponzorů grafikům: Odretušovat loga z čepice, z trenýrek, z dresu, a raději dejte pryč i tu americkou vlajku, prosím!

Vzkaz sponzorů grafikům: Odretušovat loga z čepice, z trenýrek, z dresu, a raději dejte pryč i tu americkou vlajku, prosím!

Dříve, než dozorující cyklistická organizace de facto oznámila konec kariéry nejznámějšího cyklisty světa, pohořel téměř u všech sponzorů najednou. Armstrong ve sportovním marketingu ze dne na den skončil a přijde možná o více než půl miliardy korun.

Pro mnoho značek skončila na sklonku října léta lavírování a pochybností okolo cyklisty Lance Armstronga ohledně podezření, že zvyšuje svou výkonnost zakázanými látkami. Několik minut poté, co Armstrong oznámil, že skládá předsednictví v nadaci Livestrong, kterou založil za účelem podpory pacientů s rakovinou, prohlásil jeho dlouholetý sponzor Nike, že s Armstrongem končí.

Rozhodnutí přetnout všechny vazby s tímto cyklistou – díky kterému značka získala na jedné straně věhlas, na druhé ale image firmy, která se spolčuje se sportovci opředenými závažnými skandály – přimělo ke stejnému kroku i mnoho dalších sponzorů. Armstrongovi pak dávali vale jeden po druhém.

Kapesné v tahu

V půlce října stál při Lanci Armstrongovi už jen jeden hlavní sponzor, přesněji řečeno visel na niti. Značka Oakley společnosti Luxxotica se nechala slyšet, že podle „našich regulí podporujeme své sportovce, dokud se neprokáže jejich vina u nejvyšší sportovní instituce či soudní instance. Přezkoumáváme podrobnou zprávu Americké protidrogové agentury (USADA) i náš vztah s Lancem a s konečným rozhodnutím počkáme na stanovisko Mezinárodní cyklistické unie.“ To už bylo ale jen oddalování nevyhnutelného. Čtenáři týdeníku Advertising Age v anketě odhlasovali, že Armstrongovo jméno je pro značky nepoužitelné.

Čtěte také:

Nike se odstřihla od cyklistické legendy Armstronga

Cyklistická legenda Armstrong přijde o všechny tituly

Dlouho na sebe nenechala čekat ani cyklistická unie, jejíž šéf Pat McQuaid 22. září vzkázal světu, že Armstrong si zaslouží být zapomenut; v cyklistice nemá co dělat a unie mu odebere jeho sedm vítězství z Tour de France. Tím se ovšem schyluje i k velké finanční ráně. Jeden sportovní agent spočítal, že ztrátou podpory Nike a dalších značek přichází Armstrong o potenciální výdělky ve výši 30 milionů dolarů. „To by zahrnovalo stávající i budoucí sponzorská ujednání a corporate speaking,“ vypočítává Steve Rosner ze společnosti 16W Marketing sídlící v americkém New Jersey.

Jak Armstronga odepisovaly jednotlivé brandy

Nike

Nejdůležitější ze všech značek v Armstrongově sponzorském portfoliu chrlila spousty inzerce a produktů spjatých se jménem slavného cyklisty. A také proti němu nakonec zvolila snad nejostřejší slovník. Nikoho to však nepřekvapilo. Nike totiž čelí nařčení, že je součástí Armstrongových pochybení.

„Kvůli zjevně nezvratným důkazům, že se Lance Armstrong podílel na dopingu a po více než desetiletí Nike podváděl, ukončili jsme s ním s velkým politováním naši smlouvu.

Nike v žádném ohledu nepřechází užívání nelegálních podpůrných prostředků,“ uvedli zástupci značky. Pro jistotu také přejmenovali fitness ve svém sídle v oregonském Beavertonu.

AB-InBev

Armstrong v roce 2009 podepsal tříletou smlouvu s výše uvedenou britskou pivovarnickou společností, kde měl propagovat pivo Michelob Ultra. Bezprostředně poté, co cyklistu opustilo Nike, však Britové oznámili, že s ním ke konci roku rovněž rozvážou spolupráci.

„Rozhodli jsme se neobnovovat partnerství s Lancem Armstrongem poté, kdy ke konci roku 2012 vyprší stávající smlouva,“ vzkázal pivovar.

Trek

S cyklistou skončil i přední výrobce kol. „Trek je zklamaný ze zjištění a závěrů, které o Lanci Armstrongovi uvádí ve své zprávě USADA,“ napsal ve svém prohlášení. „Vzhledem ke skutečnostem vyplývajícím z této zprávy Trek končí svou dlouhodobou spolupráci s Lancem Armstrongem.“

Honey Stinger

Výrobce energetických potravin pro sportovce, jehož je Armstrong částečným vlastníkem, zahájil „proces odstraňování Armstrongovy fotografie a podpisu z obalů našich produktů,“ jak oznámil marketingový manažer coloradské firmy Steamboat Springs Len Zanni. Podle zprávy agentury Associated Press z obalů vzápětí reprodukce cyklistova podpisu zmizela.

24 Hour Fitness

Armstrong byl jedním z atletů, kteří se dohodli se zřizovatelem tělocvičen odkazujících na známé sportovní osobnosti a jejich pojetí tréninku. Teď ovšem 24 Hour Fitness Armstrongovo jméno ze štítů fitcenter odstraňuje. „Vzhledem k důkazům o Armstrongově údajném nekalém jednání jsme usoudili, že náš obchodní vztah s Armstrongem neodpovídá našim firemním cílům ani hodnotám. V následujících týdnech hodláme odstranit značku Lance Armstronga ze šesti našich posiloven a uzpůsobit je záměru, aby povzbuzovaly naše členy ve snaze o dosažení svých cílů, které si v oblasti fitness vytyčili.“

Radioshack

Maloobchodní řetězec byl klíčovým sponzorem Armstrongova cyklistického týmu, nyní se ale tato společnost nechala slyšet, že k němu „nemá další závazky“, které by vyplývaly ze sponzorské smlouvy podepsané v červenci 2009. Radioshack nicméně hodlá nadále spolupracovat s nadací Livestrong, kde je hrdá na to, že „zajistila více než 16 milionů dolarů na boj proti rakovině“.

Giro

Také výrobce cyklistických přileb, který už poslal do světa produktovou sérii pyšnící se jménem „Lance“, prohlásil, že Armstronga přestává sponzorovat, ale bude pokračovat v aktivitách pro Livestrong.

FRS Co

Lance Armstrong byl investorem a členem představenstva společnosti vyrábějící energetické nápoje, stejně jako jejím reprezentantem. Na tyto funkce však rezignoval. Podle serveru BevNet.com už Armstrong s marketingem těchto produktů nebude vypomáhat.