Veďte zákazníky k úspěchu

Ilustrační foto

Ilustrační foto

Češi jsou šťastní, pokud mohou být sami sebou a mají někoho, na koho se mohou spolehnout, ale tohle všechno nacházejí jen doma. Projekt Lifestyle 2012, jehož základní obrysy byly koncem června představeny potenciálním zájemcům o podrobnou studii, radí firmám, jakým způsobem budovat vztah ke svým zákazníkům: „Buďte jejich rodina, osvoboďte je, neomezujte je.

Inspirujte se u Nike, podobně jako tahle značka jim ukažte cestu a pomozte jim dosáhnout úspěchu.“ Projekt, který TNS AISA připravuje pravidelně už od roku 1995 jako syndikované ad hoc studie, si klade za cíl porozumět tomu, jak Češi žijí, jaký mají vztah ke značkám a jakou roli hrají v jejich životech jednotlivé kategorie. Letos byla populace poprvé rozsegmentována do šesti typů životního stylu na Troufalé, Sebevědomé, Zodpovědné, Starostlivé, Družné a Bezstarostné.

Čtěte také: Síť obchodů Decathlon míří z regionů do Prahy


„Obecně nejstabilnější je demografická segmentace, ale doporučením cílit podle pohlaví nebo věku bychom našim klientům moc nepomohli,“ vysvětluje změnu Pavel Vaněček z TNS AISA a dodává, že lifestylová segmentace je marketingově vděčná a především je kompatibilní s prací se značkou a potřebami zákazníků na trhu. Letošní studie vznikla na základě údajů získaných od 17 tisíc respondentů a na podobě konečných výstupů, které jsou prezentovány spíš jako příběhy, se podílela reklamní agentura Kaspen/Jung von Matt.

Spokojenost padá

Naše spokojenost se životem během posledních dvou let klesla o čtyři body, aktuální index je 28 a sestupná tendence se týká bez výjimky všech skupin. Nejvyšší index spokojenosti se životem mají Bezstarostní (33), nejnižší je ve skupině Starostlivých (21). Ani svoji budoucnost nevidíme nijak růžově, každý třetí Čech totiž očekává, že bude hůř. Lifestyle 2012 přináší i informace o tom, jak se mění náš postoj k penězům. Letos se poprvé v řadě studií objevuje požadavek kvality. „To, že lidem na kvalitě záleží, vyplývá ze souhrnu odpovědí na více otázek – od postojů na otázky kvalita versus cena přes strategie šetření ke kvalitativním individuálním rozhovorům,“ říká Pavel Vaněček.

Podobným způsobem z rozhovorů s respondenty a z videoportrétů vyplývá, že v naší populaci pokračuje pokles loajality. Polovina z nás říká, že je na tom finančně hůř, tři čtvrtiny zároveň udávají, že utrácí stejně nebo víc. „Jedná se tedy o krizi finančních rezerv?“ ptal se Project Leader & Supervizor TNS AISA Lukáš Vynikal v části prezentace, která byla věnována tomu, jak Češi šetří. Troufalí a Sebevědomí mají rádi slevy, ale jen když se o ně sami zaslouží, hlavní cestou k úsporám u Zodpovědných je uskrovnění, Starostliví kupují jen to nejlevnější a nejvíc strategií vedoucí k úsporám mají Družní – ti omezují spotřebu, ale jejich řešením je i únik od oběhu peněz, tedy vlastní pěstování, výměnné bazárky či slevové kupony.

Lifestyle 2012: Jací jsou ČešiLifestyle 2012: Jací jsou Češi