Vesmírné tweety

Blog Richarda Guryči

Blog Richarda Guryči Zdroj: Strategie

Po půlročním pobytu ve vesmíru přistála před několika dny v kazašské stepi trojice astronautů z Mezinárodní vesmírné stanice (ISS). Jedním z nich byl Timothy Peake, vůbec první britský kosmonaut, který na oběžné dráze zastupoval Evropskou kosmickou agenturu. A právě Peake se stal aktérem originální komunikace prostřednictvím internetu a sociálních sítí, která k dění na palubě vesmírné stanice přitahovala nebývalou pozornost.

S internetem to na oběžné dráze kolem Země není žádná sláva. Kosmonauti sice mají připojení k dispozici, ale podle Peaka lze jeho rychlost srovnat s už naštěstí málem zapomenutým vytáčeným připojením v dřevních časech pozemského šíření internetu.

I tak se ovšem na sociálních sítích objevily vtipné vstupy britského astronauta, které měly šanci zaujmout i lidi, jež obvykle vesmírný výzkum a pobyty astronautů v kosmu nechávají chladnými. Vtipná videa odhalila například pro mnohé záhadný princip používání toalety ve stavu beztíže (řešení je něco jako vysavač) nebo demonstrovala, co s člověkem udělá, když začne v beztížném stavu s pomocí kolegy dělat přemety.

Sci-fi s gorilou

V jednom z populárních videí prchá Peake s nefalšovaným děsem ve tváři před mužem v gorilím převleku, který se z ničehonic odkudsi vynořil. V jiném zase uběhl v přímém přenosu na běžícím pásu maraton.

Za zmínku stojí i Peakův březnový rozhovor s olomouckými studenty a radioamatéry. Astronaut si s nimi z paluby ISS povídal zhruba deset minut a sám označil toto první historické spojení za velké privilegium.

Možnosti současné techniky spolu s charismatem a výřečností muže, jehož pozemskou profesí je pilotování vojenského vrtulníku, tentokrát udělaly pro propagaci evropského kosmického programu víc, než by se mohlo na první pohled zdát.

Nebyla však dosud jasně zodpovězena pro lidstvo klíčová a palčivá otázka: kdo byl v onom opičím kostýmu?

Richard Guryča je novinář a fotograf. Píše o životním stylu, bydlení, kultuře a komunikaci. Pracoval mimo jiné v deníku Dnes, v České televizi či v časopise 100+1 zahraničních zajímavostí. Se Strategií spolupracuje od roku 2014.

Chcete něco dodat? Souhlasíte, nebo jste proti? Reagujte prostřednictvím facebookových komentářů, které můžete psát přímo zde pod článkem.