Důvěra se v listopadu propadla ve všech hlavních odvětvích české ekonomiky. I v meziročním srovnání skončil souhrnný indikátor důvěry o sedm bodů níže, zůstává však vyšší v porovnání s hodnotami z období recese, tedy ve druhém pololetí 2008 a v roce 2009.
Indikátor důvěry podnikatelů se v listopadu meziměsíčně snížil o 3,4 bodu a ještě výrazněji spadl indikátor spotřebitelské důvěry. Meziměsíčně o 7,7 bodu a v meziročním srovnání je nižší dokonce o 17,2 bodu.
Sezónně očištěné indikátory důvěry |
„Úroveň indikátorů naznačuje, že by česká ekonomika mohla na přelomu roku upadnout do meziroční stagnace. Konkrétně v průmyslu byl listopadový propad zapřičiněn horším hodnocením ekonomické situace a vývojem zásob, nikoliv propadem poptávky,“ říká Pavel Sobíšek, analytik UniCredit Bank.
„Jediná složka indikátoru důvěry se skutečně výrazným poklesem je spotřebitelská, její vypovídací schopnost ale bývá omezená. Pro současnou situaci v ekonomice se hodí slogan „situace je vážná, nikoliv však zoufalá“,“ dodává.
Strach z nezaměstnanosti, horší finanční situace, zvyšování cen se tak podle Petra Dufka z ČSOB podepíše i na ochotě spotřebitelů utrácet. „To se nepochybně projeví i ve vánočních nákupech, které nemusí být až tak silné, jak se všeobecně očekává,“ uzavírá Dufek.
Indikátory ekonomického sentimentu |