Pesimismus doléhá na Česko, ekonomika ztrácí důvěru | E15.cz

Pesimismus doléhá na Česko, ekonomika ztrácí důvěru

ilustrační foto
ilustrační foto
• 
ZDROJ: 7 Marek Podhora

sal

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Na firmy i spotřebitele v Česku začínají doléhat negativní zprávy z eurozóny, která stále zápasí s eskalující dluhovou krizí. Celková důvěra českou ekonomiku se i v důsledku těchto zpráv v listopadu meziměsíčně zhoršila o 4,3 bodu. Naděje, kterou přinesl mírný růst v říjnu, byla lichá. Data dnes zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ).

Důvěra se v listopadu propadla ve všech hlavních odvětvích české ekonomiky. I v meziročním srovnání skončil souhrnný indikátor důvěry o sedm bodů níže, zůstává však vyšší v porovnání s hodnotami z období recese, tedy ve druhém pololetí 2008 a v roce 2009.

Indikátor důvěry podnikatelů se v listopadu meziměsíčně snížil o 3,4 bodu a ještě výrazněji spadl indikátor spotřebitelské důvěry. Meziměsíčně o 7,7 bodu a v meziročním srovnání je nižší dokonce o 17,2 bodu.

Sezónně očištěné indikátory důvěry Autor: CSU

„Úroveň indikátorů naznačuje, že by česká ekonomika mohla na přelomu roku upadnout do meziroční stagnace. Konkrétně v průmyslu byl listopadový propad zapřičiněn horším hodnocením ekonomické situace a vývojem zásob, nikoliv propadem poptávky,“ říká Pavel Sobíšek, analytik UniCredit Bank.

„Jediná složka indikátoru důvěry se skutečně výrazným poklesem je spotřebitelská, její vypovídací schopnost ale bývá omezená. Pro současnou situaci v ekonomice se hodí slogan „situace je vážná, nikoliv však zoufalá“,“ dodává.

Strach z nezaměstnanosti, horší finanční situace, zvyšování cen se tak podle Petra Dufka z ČSOB podepíše i na ochotě spotřebitelů utrácet. „To se nepochybně projeví i ve vánočních nákupech, které nemusí být až tak silné, jak se všeobecně očekává,“ uzavírá Dufek.

Indikátory ekonomického sentimentu Autor: CSU

Autor: sal

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah