Aeru stouply tržby na čtyři miliardy, firma rozjíždí další výrobní programy

Šéf Aera Vodochody Ladislav Šimek

Šéf Aera Vodochody Ladislav Šimek Zdroj: ctk

Tržby Aera Vodochody loni dosáhly čtyř miliard korun. Je to meziročně o 200 milionů korun více. Zisk společnosti ale klesl, loni činil 226 milionů korun, předloni to bylo téměř o 120 milionů korun více. V roce 2013 tržby Aera vzrostly o 29 procent, loni byl růst mírnější. Stoupl i počet zaměstnanců o 250 na 1937.

Aero se v minulém roce muselo vypořádat s poklesem dodávek vrtulníků S-76. „Jeden z významných kooperačních programů zbrzdily problémy zákazníka, které vyústily ve snížení počtu objednávek. Tato skutečnost se odrazila na zisku Aera, který zaostal za očekáváním,“ uvedl řekl mluvčí Tomáš Cícha. Nižší zisky z vrtulníků S-76 podle něj Aeru kompenzuje úspěšný rozjezd dvou programů.

Jedním z nich je výroba a vývoj náběžné hrany křídla pro dopravní letoun CSeries kanadské společnosti Bombardier. Letoun dokončuje certifikaci a na přelomu letošního a příštího roku se očekává zahájení sériové výroby.

„Bombardier přitom eviduje několik stovek závazných objednávek tohoto letounu, jenž staví zejména na nejmodernějších technologiích, které umožní výrazně nižší spotřebu, než mají srovnatelné letouny od konkurence,“ uvedl mluvčí.

Třetinu produkce tvoří armádní zakázky
Aero Vodochody funguje od roku 1919. Firma vyrábí i vlastní letadla, jako například L-159, které od roku 2001 používá česká armáda. Společnost je v zisku od roku 2007, kdy ji získala do svého vlastnictví investiční skupina Penta. V Aeru pracuje přes 1900 zaměstnanců, téměř o 800 více než na konci roku 2010. Více než třetinu produkce největšího výrobce letadel v ČR tvoří zakázky pro vojenské letectví.

V Aeru se také rozeběhl program vojenských nákladních letounů KC-390. Pro brazilskou společnost Embraer Aero opět vyvíjí a vyrábí náběžnou hranu křídla, kromě toho je ale zodpovědné i za výrobu všech dveří, nákladní rampy a zadní části trupu, která je největší strukturální částí letounu vyrobenou v České republice. Multifunkční transportní vojenský letoun KC-390 má za sebou první let a zahájení sériové výroby se očekává v roce 2016.

Aero se soustředí i na vývoj vlastních letounů. Loni představilo projekt L-39NG, novou generaci legendárního vojenského výcvikového letounu L-39 Albatros. „Společnost očekává zájem o nový letoun ze strany současných uživatelů L-39 i od nových zákazníků, v příštích patnácti letech totiž doslouží na 60 procent používaných výcvikových proudových letounů na světě,“ dodal Cícha.

Aero pokračuje i v dalších projektech, například ve výrobě kokpitů pro vrtulníky Black Hawk, centroplánů pro letouny C-27J Spartan či trupových panelů pro Airbusy A321.