Ashok Leyland prodal letňanskou Avii. Za 280 milionů

V Česku vyráběný vůz Avia.

V Česku vyráběný vůz Avia. Zdroj: avia.cz

Indická firma Ashok Leyland prodala českého výrobce lehkých nákladních aut Avia za necelých 11 milionů dolarů, tedy asi 280 milionů korun, neznámému zájemci. Uvedl to server iHNed.cz s odvoláním na indický deník The Economic Times. Letňanská automobilka už od léta 2013 běží v udržovacím režimu. Nic totiž nevyrábí, pouze prodává náhradní díly.

O chystaném prodeji podniku jako první v listopadu informoval server E15.cz. Prokurista Avie Vít Šubert nyní podle webu iHNned.cz o transakci zatím nic neví. „O těchto věcech se rozhoduje v Londýně,“ konstatoval. Firma dál dodává náhradní díly a udržuje výrobní areál.

Ashok Leyland v oznámení pro burzu napsal, že českou společnost prodal strategickému investorovi. „Příslušné dohody byly podepsány a uzavření transakce bylo dokončeno,“ uvádí se v dokumentu. Podle něj Avia přestala být plně vlastněnou dceřinou společností Ashoku s okamžitou platností.

Ashok se Avie zbavil v rámci širšího prodeje svých vedlejších aktiv. Není ale jisté, jaký majetek nový majitel automobilky od Indů získal, upozornil iHNned.cz. Podle obchodního rejstříku má firma základní jmění přes dvě miliardy korun a účetní hodnota majetku byla v roce 2013 víc než 700 milionů korun, za poslední dva roky ale mohlo dojít ke změnám majetku. Hlavním aktivem je výrobní závod v pražských Letňanech.

Udržovací režim

Podle vyjádření Šuberta z loňského listopadu společnost běžela v jakémsi udržovacím režimu, kdy její chod zajišťovalo pouze 12 zbylých zaměstnanců. Ještě na začátku roku 2013 jich přitom ve firmě pracovalo přes dvě stovky. „V podstatě už jen prodáváme náhradní díly,“ upřesnil Šubert.

Indové Avii koupili v roce 2006 za zhruba trojnásobnou částku. Firmu předtím ovládala korejská skupina Daewoo. Žádnému z vlastníků se ale nepodařilo prodeje nastartovat a získat nové trhy. Výroba byla ukončena v roce 2013 a poté Ashok Leyland odstěhoval část výrobního zařízení do Indie.

Podle finančního šéfa Ashoku Gopala Mahadevana investice do Avie nepřinesla z hlediska úspěchu na evropských trzích očekávané ovoce. Nicméně Ashok Leyland prý na akvizici Avie neprodělal, protože získal technologii výroby kabiny. „Bez Avie bychom na vývoj kabiny vynaložili obrovské peníze,“ uvedl loni finanční ředitel. Ashok totiž využil kabinu z Avie pro svůj nový model lehkého nákladního auta Boss, který produkuje v Indii.

Ashok prodal Avii po devíti letech
Letňanská Avia ukončila výrobu po 66 letech loni v červenci. Přitom v roce 2012 se známé pražské automobilce začalo dařit. Avia zvýšila výrobu o dvě třetiny na 1003 aut a snížila ztrátu na 179 milionů korun. Pro návrat k zisku by ale podle vedení musela vyrábět zhruba tři tisíce vozů.
Avia, která ještě v 90. letech vyráběla přes 10 tisíc aut ročně, v roce 2013 vyprodukovala pouhých 12 vozů a jen doprodávala zásoby. Podnik zaměřující se na nákladní auta od šesti do 12 tun v posledních letech několikrát změnil vlastníka. V polovině 90. let přišla korejská firma Daewoo, která se ale po devíti letech stáhla. V roce 2004 Avii ovládla investiční skupina Odien, která v říjnu 2006 prodala výrobu vozidel indické dvojce v produkci užitkových vozů, společnosti Ashok Leyland z koncernu Hinduja Group.