Automobilový trh v USA ožívá. Počet prodejců stoupl poprvé za 11 let

Nejvíce obchodníků přibylo automobilce Chrysler Group

Nejvíce obchodníků přibylo automobilce Chrysler Group Zdroj: profimedia.cz

Počet prodejců aut ve Spojených státech se loni poprvé za 11 let zvýšil. Vyplývá to z průzkumu konzultační firmy Urban Science. Celkem bylo v zemi 17 767 prodejců, o 0,6 procenta více než před rokem. Společnost očekává, že průměrný počet prodaných aut na prodejce letos stoupne na rekord.

Růst počtu prodejců je podle viceprezidenta Urban Science Johna Fritha známkou toho, že velké americké automobilky normalizovaly své operace po finanční krizi v letech 2008-2009 a bankrotu General Motors a Chrysler. „Máme stabilizovanou síť prodejců o správné velikosti,“ uvedl Frith. „Automobilky a obchodníci jsou v dobré, ziskové pozici.“

Frith dodal, že průměrný počet prodaných aut na obchodníka by měl v letošním roce stoupnout na rekordních 785 vozů z loňských 719 vozů. V roce 2010 průměrný prodej činil 656 vozů a v roce 2009, kdy automobilový trh v zemi klesl na 27leté minimum, činil 564 vozů. Odhad průměrného prodeje vychází z odhadu amerického Národního svazu prodejců aut, který letos očekává růst prodeje na 14 milionů vozů z loňských 12,8 milionu.

Z údajů, které tento týden zveřejnila poradenská společnost LMC Automotive, vyplývá, že prodeje osobních a lehkých užitkových automobilů rostly v lednu kromě USA také ve východní Evropě. Celosvětově se však prodej snížil téměř o pět procent na 5,8 milionu vozů zejména kvůli prudkému poklesu poptávky v Číně.

Čtěte více:

Druhý nejhorší leden za posledních deset let po lednu 2009, kdy vrcholila globální ekonomická recese zažil také trh nových osobních aut v zemích Evropské unie. Meziročně se propadl o 7,1 procenta na necelý milion nově registrovaných aut. Data včera zveřejnilo Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA).

Nejvíce obchodníků v USA přibylo automobilce Chrysler Group díky novému partnerovi, kterým je italská automobilka Fiat. Chrysler loni získal 135 obchodníků mateřské značky Fiat a 50 nových obchodníků pro hlavní značky Dodge, Jeep a Chrysler. Bez Fiatu by počet prodejců klesl.

Nejvíce aut v průměru prodaly prodejci Toyoty, a to 1126 vozů na obchodníka. Následoval Ford Motor s 664 vozy a Chevrolet z 579 vozy. Naopak prodejci Fiatu prodali v průměru pouze 146 aut na obchodníka. Nejhůře na tom byly prodejci značky Buick, která patří GM, a Lincoln automobilky Ford. Jejich průměrný prodej byl nižší než 90 vozů.

Mnoho zájemců o nová auta se v posledních letech obrací na internet. Podle odhadů bylo loni zorganizováno přes internet 15 až 30 procent všech prodejů aut, napsala agentura Reuters.