Boj o Volkswagen málem stál Piëcha místo

Předseda dozorčí rady Volkswagenu Ferdinand Piëch během jednání, na němž se pokusil prosadit odvolání ředitele automobilky Martina Winterkorna

Předseda dozorčí rady Volkswagenu Ferdinand Piëch během jednání, na němž se pokusil prosadit odvolání ředitele automobilky Martina Winterkorna Zdroj: profimedia.cz

Dramatický střet v nejvyšším vedení německé automobilové skupiny Volkswagen těžce oslabil moc předsedy dozorčí rady Ferdinanda Piëcha nad největší evropskou automobilkou. Informované zdroje agentuře Reuters sdělily, že personální krize, kterou dosud nejmocnější muž Volkswagenu sám vyvolal, málem vyústila v jeho nucené odstoupení.

Konflikt ve vedení koncernu, jehož součástí je i česká Škoda Auto, se na veřejnost dostal poté, co Piëch v rozhovoru s časopisem Der Spiegel dal najevo ztrátu důvěry v generálního ředitele Martina Winterkorna. V posledních měsících také údajně v dozorčí radě kritizoval směřování koncernu za Winterkornova vedení, zejména to, jak si Volkswagen vede na americkém trhu. Osmasedmdesátiletý Piëch je patriarchou rodinného klanu, který v koncernu ovládá 50,7 procenta hlasovacích práv.

Čtvrteční mimořádná schůzka šesti hlavních členů dozorčí rady skupiny včetně Piëcha v Salcburku nakonec dopadla jednomyslným vyslovením důvěry Winterkornovi. Řídící výbor dozorčí rady se také dohodl, že navrhne nejvyššímu výkonnému šéfovi firmy prodloužení jeho kontraktu i po roce 2016, kdy mu vyprší dosavadní smlouva.

Piëch v izolaci

Podle zdrojů Reuters ale schůzka dala Winterkornovi plnou podporu až po otevřené konfrontaci mezi Piëchem a dalšími pěti účastníky. Jeden ze zdrojů řekl, že sám Piëch nadnesl možnost své rezignace. Jiný uvedl, že pět ostatních členů bylo připraveno vyzvat jej k odstoupení, pokud se do pátku nepřipojí k podpoře Winterkorna. Výsledek čtvrteční schůzky Volkswagen oznámil až v pátek dopoledne.

Otázka, kdo povede dozorčí radu se rozhodne až v roce 2017, pokud Piëch nevyvodí důsledky z krize, kterou sám vyprovokoval

„Piëch byl zcela izolován,“ řekl jeden z nejmenovaných členů dozorčí rady, který si vzhledem k citlivosti tématu nepřál být jmenován. „Otázka, kdo povede dozorčí radu (po Piëchově plánovaném odchodu v roce 2017) se rozhodne až v roce 2017, pokud Piëch nevyvodí důsledky z krize, kterou sám vyprovokoval,“ dodal. Před nynější konfrontací převládalo mínění, že Piëcha nahradí v čele dozorčí rady právě Winterkorn.

Tyto informace naznačují, že odpor vůči Piëchovi je po jeho posledních krocích hlubší, než se dosud zdálo, a že kvůli oslabení jeho vlivu jsou jeho šance na další pokus o vytlačeni Winterkorna podstatně nižší. List Bild v neděli napsal, že spor by mohl dokonce Piëcha stát funkci a že zástupci zaměstnanců spolu s hlavními akcionáři, což je automobilka Porsche a spolková země Dolní Sasko, prý plánují předsedu rady sesadit.

Bild také uvedl, že Piëch spolu se svou manželkou Ursulou na čtvrtečním zasedání řídícího výboru pohrozili, že radu opustí a svůj podíl ve Volkswagenu prodají, aby oslabili tábor Winterkornových zastánců. Piëch je vnukem zakladatele značek Porsche a Volkswagen Ferdinanda Porscheho. Ze zástupců společnosti nechtěl tyto informace agentuře Reuters nikdo komentovat.

Automobilka hledá klid

Před výroční valnou hromadou Volkswagenu, která se uskuteční 5. května, se nejvýznamnější lidé ve firmě snaží obnovit zdání klidu. „Mohu vás ujistit, že všichni klíčoví aktéři chtějí situaci uklidnit,“ řekl mluvčí společnosti Porsche, která je největším akcionářem Volkswagenu. „Jsme odhodláni pokračovat úspěšnou cestou spolu s Piëchem a Winterkornem i v budoucnu,“ uvedl místopředseda dozorčí rady a bývalý předák mocného odborového svazu IG Metall Berthold Huber.

List Handelsblatt napsal, že někteří klíčoví členové dozorčí rady, včetně Piëcha, se sejdou ještě před valnou hromadou. Budou se snažit zmírnit napětí ve vedení společnosti.

Volkswagen se nejpozději do roku 2018 hodlá stát největším výrobcem aut na světě. V loňském roce koncern zvýšil prodej o 4,2 procenta na 10,14 milionu vozů, a poprvé tak překonal desetimilionovou hranici. Jedničkou na světovém trhu však loni zůstal japonský konkurent Toyota Motor, jemuž odbyt vzrostl o tři procenta na 10,23 milionu vozidel.