Brusel bojuje i za české automobilky

Letošní pololetní bilance je čtyřicet tisíc aut za jedenáct miliard. Vývoz aut měl po loňském vstupu Ruska do Světové obchodní organizace (WTO) zlevnit, protože Moskva musela snížit dovozní cla. Pár dnů po vstupu to však kompenzovala recyklačním poplatkem, který musejí platit jen dovozci. „Výše je závislá na obsahu motoru. Třeba pro auto s motorem do dvou litrů činí poplatek 670 eur. Neplatí jej lokální výrobce, což je jedním z důvodů, proč Škoda Auto vyrábí vozy v Rusku,“ uvedl David Šikula ze Škoda Auto.
Automobilka třetinu ze sto tisíc vozů prodaných na ruském trhu dováží z Česka. Pro nošovický závod Hyundai je Rusko po Německu druhým nejdůležitějším zahraničním trhem. Loni tam vyvezl 37 tisíc aut. „Recyklační poplatek se nás nedotkl, protože je plně vyrovnán snížením dovozního cla. Výsledná cena vozu se pro zákazníka nemění,“ říká Petr Vaněk, ředitel public relations českého závodu Hyundai.
Poplatek poškozuje export, tvrdí WTO
Právě to, že dovážená auta po vstupu Ruska do WTO nezlevnila, komisi vadí. „Protože poplatek vážně poškozuje export klíčového sektoru pro evropskou ekonomiku, nezbývá nám než zajistit, aby Rusko dodržovalo mezinárodní závazky,“ tvrdí komisař pro obchod Karel De Gucht. Vývoz aut z EU do Ruska má ročně hodnotu deset miliard eur.
Komise s Ruskem o zrušení poplatků letos v červenci marně vyjednávala. Proto teď požádala WTO o ustavení panelu pro řešení sporů. O jeho zřízení se bude jednat příští úterý.
Všechny české automobilky bruselskou snahu sledují. „I když zatím dodávky našich vozů do Ruska jsou minimální, zrušení poplatků bychom uvítali,“ říká za kolínský závod TPCA jeho mluvčí Radek Kňava. Každý poplatek totiž zatěžuje marže výrobců a prodejců. „Ty v dnešní době klesají. Proto je recyklační poplatek, který znevýhodňuje dovoz aut do Ruska, problém,“ vysvětluje Jan Malý z Automobilové expertní skupiny PricewaterhouseCoopers ČR.