Ceny ojetých aut letos mohou vzrůst až o patnáct procent. Čechy trápí jejich nedostatek

O auta v bazaru je velký zájem.

O auta v bazaru je velký zájem. Zdroj: Profimedia.cz

Ceny ojetých aut na českém trhu se letos mohou zvýšit až o 15 procent. Důvodem je zvýšená poptávka kvůli nedostatku nových vozů spolu s rostoucím zájmem o individuální dopravu. Vyplývá to z informací obchodníků.

Ceny se začaly výrazně zvyšovat již v minulém roce kvůli odstávkám automobilek způsobeným nedostatkem čipů. Lidé tak místo nových vozů, na které by mnohdy museli čekat i 14 nebo 16 měsíců, začali více nakupovat ojetá auta. Jejich cena kvůli tomu loni vzrostla o deset až 15 procent.

„Zákazníci nechtějí čekat na nové vozy a hledají proto ojetiny. Zvyšující se zájem pak pochopitelně šroubuje jejich ceny. A netýká se to jenom zánovních ojetin. Ceny rostou i u starších aut, protože jich začíná být na trhu výrazný nedostatek. Jejich původní majitelé je totiž nemají za co vyměnit, tak je ani nenabízejí k prodeji. Ke slovu se tak čím dál tím více dostávají starší ojeté vozy ze zahraničí, u kterých však hrozí, že budou opravdu ve špatném technickém stavu. Jinak by se prodaly na lokálním trhu,“ uvedl předseda asociace autobazarů APPAA Petr Přikryl.

Video placeholde
Elektromobilita: Jaké jsou plány EU a světa? • Videohub

Podle ředitelky skupiny Aures Holding provozující autobazary AAA Auto Karolíny Topolové ceny budou pokračovat v růstu. „Může jít dokonce o podobné tempo jako v roce 2021, kdy to bylo průměrně o 15 procent, u některých modelů i více. Budou totiž nadále působit faktory, které se na zvyšování cen podílejí - nedostatek ojetých vozů na trhu, zvýšený zájem o individuální automobilovou dopravu a tlak na zavádění elektromobility. Je samozřejmě otázkou, jaký dopad bude mít i nastupující nová vlna koronaviru omikron,“ dodala.

Ceny podle Jiřího Grunda z Asociace obchodu ojetými automobily táhnou vzhůru i rostoucí úrokové sazby, které prodražují financování nejen nových, ale i ojetých vozů. „Každému doporučuji s koupí prověřené ojetiny neotálet, protože trh zatím nevysílá žádné signály, že by se situace měla vyvíjet opačně,“ řekl.

V Česku v současnosti působí podle APPAA okolo 500 autobazarů. Z těch menších, které nabízejí v průměru okolo 50 vozů, jich podle prognózy asociace asi desetina ukončí činnost. Podle Přikryla se dají očekávat rovněž akvizice a pokračující nástup značkových prodejních programů, jako je DasWeltAuto, Autosphere, Louda Auto+ nebo Škoda Plus.