Červencový prodej aut v USA: GM, Ford a Chrysler rostly, ztrácela Toyota

General Motors

General Motors Zdroj: ctk

Americkým automobilkám General Motors, Ford Motor a Chrysler vzrostl v červenci prodej na domácím trhu. Prodej japonské Toyoty však klesl o více než pětinu. Analytici očekávají, že celkový prodej osobních a lehkých nákladních vozů v USA rostl v minulém měsíci jen mírně, což zvyšuje obavy o sílu americké ekonomiky a náladu amerických spotřebitelů.

GM uvedla, že její prodej v červenci stoupl o osm procent na 214 915 vozů a automobilka si udržela pozici největšího prodejce aut v zemi. Od počátku roku prodej GM vzrostl o 15,3 procenta. Prodej vozů Ford stoupl o devět procent a Chrysleru, který kontroluje italský Fiat, o pětinu. Prodej Toyoty pak klesl o 23 procent. Největší evropské automobilce Volkswagen vzrostl prodej o 22 procent, jihokorejské Hyundai o deset procent a její dceřiné firmě Kia o 29 procent.

Údaje o prodeji aut patří mezi první ukazatele spotřebitelské poptávky v daném měsíci. Za minulý měsíc se čeká pouze mírný růst mimo jiné kvůli debatě o navýšení stropu pro zadlužení USA, vysoké nezaměstnanosti a obavám o sílu oživení americké ekonomiky. Automobilky podle analytiků budou zřejmě nuceny nabídnou další štědré pobídky, aby přilákaly zákazníky do autosalonů.

Podle odhadů výzkumné společnosti Edmunds.com by se prodej za červenec měl zvýšit o 1,6 procenta na 1,06 milionu. Dosavadní údaje od 12 světových automobilek ukazují, že se prodej zvýšil o čtyři procenta. V květnu a červnu naopak prodej klesl kvůli zpoždění ve výrobě malých vozů po zemětřesení v Japonsku. K nezájmu o nákup nových aut přispívají i drahé pohonné hmoty.

Analytici dotazovaní agenturou Reuters očekávají, že v celoročním přepočtu prodej dosáhne 11,8 milionu vozů. Stoupne tak z červnových 11,45 milionu vozů. Na počátku roku se však v celoročním přepočtu prodalo kolem 13 milionu vozů a před krizí se prodej pohyboval v průměru kolem 17 milionu vozů ročně.