Češi chtějí nová auta, prodeje se letos zvedly o pětinu

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Kotatko Jiri/Sedmicka

Od začátku roku se v Česku prodalu přes 171 tisíc vozů. To je o 21 procent více než minulý rok. Prodejům vládla Škoda Auto, která s téměř 55 tisíci vozy zlepšila svoje výsledky z loňska o 28 procent. Její podíl na trhu přesáhl 32 procent. Oznámil to dnes Svaz dovozců automobilů na tiskové konferenci.

Prodej nových aut v září vzrostl o 14 procent na 18 056 aut a byl slabší, než v předchozích měsících. Do srpna celkové prodeje meziročně rostly o procentní bod rychleji. Za zpomalením stojí pokles prodejů u značek z první desítky, jako jsou Hyundai, Kia, Opel nebo Ford. Naopak značky koncernu VW, kterých se týká aféra s obcházením emisí u dieselových vozů, rostly až na Seat rychleji než trh.

„Domnívám se, že se současná emisní kauza se na prodejích za letošní rok neprojeví, protože se netýká stávající normy Euro 6, kterou nové vozy plní. Rozhodující pro zákazníka je spotřeba a cena paliva,“ myslí si tajemník Svazu dovozců automobilů Pavel Tunkl.

Za celý letošní rok odhaduje analytická firma PwC podle Vojtěcha Opleštila z automobilové expertní skupiny růst prodejů nových osobních aut o 20 procent na 230 tisíc vozů.

Registrace nových automobilů podle značekRegistrace nových automobilů podle značek | Svaz dovozcu automobilu

Za vedoucí Škodou Auto skončil na druhém místě Volkswagen s růstem o 36 procent na 18 120 prodaných aut. Třetí Hyundai zvýšil odbyt o pět procent na 14 436 vozů. Na dalších místech skončily Ford a Dacia.

Nejprodávanějším modelem byla Škoda Octavia se 17 761 vozy, následují Škoda Fabia se 14 880 auty a Rapid s prodejem 9106 vozů. Na dalších místech skončily VW Golf a Hyundai i30. Celkem 55 procent prodaných aut mělo benzinový motor a 42 procent diesel, na zemní plyn bylo zhruba 1,2 procenta prodaných aut. Téměř 27 procent tvořily kombi, pětinový podíl měly hatchbacky a liftbacky.

Prodej lehkých užitkových aut stoupl o 28 procent na 11 762. Nejprodávanější byl Fiat s podílem 17 procent. Na druhém místě skončil Peugeot a třetí byl Ford.

Z nákladních aut vede Mercedes

Registrace nákladních aut se zvýšily o 15 procent na 7518 vozů. První je značka Mercedes Benz s 1456 prodanými vozidly, následují MAN, DAF, Volvo a Scania. Tahače tvořily 59 procent trhu.

Prodej nových autobusů se zvýšil o 30 procent na 777 vozů. První je domácí značka SOR s 231 autobusy, následuje Iveco Bus s 209 vozidly a Mercedes Benz s 89 vozy. Celkem 45 procent tvořily městské autobusy.

Po slabším začátku roku se k růstu vrátila kategorie motocyklů, která do září vykázala zvýšení prodeje o téměř pět procent na 15 149 strojů. První je Honda před Maxonem a Yamahou.

Miroslav Zámečník: Emisní fixlování může silně poškodit českou ekonomiku