Ačkoliv je pro české domácnosti při nákupu nábytku stále důležitá jeho pořizovací cena, už není podle bytových designérů jediným faktorem.
„Stále více Čechů je ochotných si připlatit za design a kvalitu. Upřednostňují jednoduchý interiér doplněný o designové solitérní kousky pořízené na internetu nebo ve specializovaných obchodech,“ představila současný trend bytová designérka Veronika Uhrová.
Tajemník Asociace českých nábytkářů (AČN) Tomáš Lukeš změnu v nákupním chování potvrzuje: „S rostoucí kupní silou mají Češi chuť nábytek častěji obměňovat.“ Loni podle asociace přesáhla spotřeba nábytku v Česku 34 miliard korun a meziročně tak vzrostla o téměř osm procent.
Do proměny českých domácností podle bytových designérů zasáhl i nárůst e-shopů s nábytkem. „Kamenné obchody nejspíš zaspaly dobu nebo nemají možnost nabízet moderní odvážný nábytek. Internetoví prodejci tuto mezeru na trhu dobře zaplnili,“ míní Uhrová.
Důvěra na síti stoupá
Podle údajů AČN ale tvoří online nákup nábytku v Česku zatím zhruba sedm procent z celkového prodeje. Stále tak výrazně převládají kamenné obchody, e-shopy však postupně získávají důvěru českých zákazníků.
„Už se nebojí koupit na internetu i větší a dražší nábytek. Průměrná hodnota jedné objednávky se meziročně zvyšuje. Zatímco v roce 2011 činila 7124 korun, loni 8922 korun,“ uvedla Petra Triščíková z tuzemského e-shopu s nábytkem MT nábytek.
Nábytkářské firmy v Česku loni vyrobily zboží za rekordních 43,55 miliardy korun. Meziročně je to o 8,9 procenta více. Dosud nejúspěšnějším byl pro tuzemské nábytkáře rok 2007, kdy vyrobili zboží za 41,65 miliardy korun.
Vývoz vzrostl o 14,9 procenta na 24,63 miliardy korun, dovoz se zvýšil o 15,8 procenta na 15,75 miliardy korun. Hlavním dovozcem do Česka je Polsko, tuzemští nábytkáři naopak nejvíce vyvážejí do Německa.