Česko se dočká obří investice, korejský Nexen chce pozemek u Žatce | E15.cz

Česko se dočká obří investice, korejský Nexen chce pozemek u Žatce

Pneumatika Nexen (ilustrační foto)
Pneumatika Nexen (ilustrační foto)
• 
ZDROJ: CC BY-NC 2.0: AppleGuy via Flickr

ČTK, vag

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Do průmyslové zóny Triangle na Žatecku míří jihokorejský výrobce pneumatik Nexen s investicí až za 40 miliard korun. Pokud se uskuteční, bude to největší zahraniční investice v Česku.

Počáteční hodnota by měla být 22,8 miliardy, za které chce firma v zóně postavit továrnu pro zhruba tisíc zaměstnanců. Časem se počet pracovních míst může zvýšit až na 2300, zaznělo na zasedání zastupitelů Ústeckého kraje, kteří dnes schválili prodej pozemku Nexenu. Kvůli investici v pátek do regionu přijede premiér Bohuslav Sobotka.

Firma zvažovala umístění svého závodu také v Moravskoslezském kraji nebo v některém z okolních států, například v Polsku. „Vláda se intenzivně věnuje všem významným investicím a snaží se posílit konkurenceschopnost naší země v soutěži s ostatními státy, které o tyto přímé investice rovněž usilují,“ uvedl pro ČTK Sobotka. Za aktivitu při lákání investora pochválil vedení kraje a ministra průmyslu a obchodu Jana Mládka. S ním i zástupci kraje bude premiér o investici v pátek jednat přímo v zóně Triangle.

Výstavba továrny Nexen na Žatecku by výrazně pomohla snížit vysokou nezaměstnanost v regionu, uvedl hlavní ekonom Patria Finance David Marek. Podíl lidí bez práce v Ústeckém kraji je nejvyšší v ČR, v dubnu zde bylo bez práce téměř 65.000 lidí. Marek také upozornil, že investice by přinesla zakázky i dodavatelům korejské firmy. „Takže ve výsledku by ten výsledek byl ekonomický efekt výrazně vyšší, než jen hodnota samotné investice, respektive produkce té továrny,“ řekl. Navíc by se podle něj snížila závislost hospodářského růstu ČR na vývozu a zvýšily daňové příjmy pro stát.

Za levný pozemek státní podpora

Nexen má zájem celkem o 70 hektarů, přičemž v první vlně to bude 60 hektarů patřících Ústeckému kraji. Zastupitelé schválili prodej pozemků v zóně Triangle za cenu jedno euro (přibližně 27,5 koruny) za metr čtvereční. Standardní cena v zóně Triangle je přitom 400 korun za metr čtvereční. Loni v listopadu zastupitelé schválili cenu v rozmezí 150 až 350 korun za metr čtvereční. Během jednání s jihokorejským partnerem tak kraj v rámci investiční pobídky ještě výrazně slevil. Zastupitelé to odůvodnili snížením nezaměstnanosti v Ústeckém kraji prostřednictvím vzniku nových pracovních míst v průmyslové zóně Triangle. Kraj má nejvyšší nezaměstnanost v Česku, v dubnu zde bylo bez práce téměř 65 tisíc lidí.

Jako kompenzaci cenového rozdílu přibližně 260 milionů korun kraj po státu požaduje 304 milionů korun na přímé investice spojené se vstupem Nexenu do Trianglu a dalších 401 milionů na další plánované investice v průmyslové zóně, které s příchodem jihokorejské společnosti přímo nesouvisí. Tyto kompenzace musí schválit vláda. Jak řekl náměstek ministra průmyslu a obchodu Tomáš Novotný, pokud by se tak nestalo, smlouva s investorem by byla neplatná.

Zastupitelstvo Ústeckého kraje bude smlouvu schvalovat na svém dalším zasedání 28. května. Potom půjde do vlády. Definitivně jasno o příchodu Nexenu do České republiky by tak mělo být do měsíce. Poté by mohly začít přípravné práce na stavbu továrny. Vyrábět pneumatiky, kterými zásobuje závody korejských automobilek Hyundai a Kia v České republice a na Slovensku, ale i boleslavskou Škodu Auto, by Nexen na Žatecku mohl začít zhruba za dva roky.

Nexen se chlubí víc než šedesátiletou tradicí
Firma Nexen vznikla v roce 1942. Po značkách Kumbo a Hankook je třetím největším jihokorejským výrobcem pneumatik. V poslední době se intenzivně snaží expandovat a zařadit mezi hlavní světové hráče. Provozuje továrnu v Jižní Koreji, kde zaměstnává kolem 2300 lidí, a nově také v Číně. Kromě Volkswagenu a Škody Auto Nexen nedávno podepsal kontrakty i s japonským Mitsubishi, italským Fiatem či americkým Chryslerem. Za rok 2012 vykázal čistý zisk 133 miliard wonů (asi 2,5 miliardy Kč).

Pro prodej pozemku Nexenu bylo 36 z 40 hlasujících zastupitelů Ústeckého kraje. Jeden byl proti, dva se zdrželi a jeden hlas byl neplatný. „Jsem rád, že tak rozhodli. Věřím, že v nejbližších letech se prokáže správnost jejich postoje,“ řekl hejtman Oldřich Bubeníček (KSČM).

Někteří opoziční zastupitelé, jako například Šárka Zimová Dostálová (PRO!kraj), poukazovali na nedostatečné informace o investorovi, jehož jméno bylo do poslední chvíle oficiálně tajné. Jiří Zelenka (Severočeši.cz) prohlásil, že podporovat by se měli především čeští podnikatelé, a ještě před hlasováním zasedání opustil.

Radek Vonka (ODS) zase připomněl osud společnosti Panasonic. Ta byla největším zaměstnavatelem v zóně Triangle, ale na konci roku 2012 ukončila výrobu a bez práce zůstalo na 600 lidí. Podle ředitele agentury CzechInvest Ondřeje Votruby se v rámci České republiky jednalo o jeden z mála případů a firma navíc všechny investiční pobídky vrátila.

Napojení na Škodu Auto

Nexen v poslední době úspěšně proniká na evropský trh. Například od začátku letošního roku začal dodávat pneumatiky pro mladoboleslavskou Škodu Auto, která je obouvá na svůj nejprodávanější model Octavia a též na rapidy. Spolu se Škodou Korejci zároveň zahájili zásobování německého Volkwagenu. Ten je používá na model VW Polo.

Nexen dodává třeba i továrnám Hyundai a Kia, v Česku ale nošovický závod Hyundai nexeny zatím nenakupuje. Mluvčí severomoravského Hyundai Petr Vaněk již dříve pro E15.cz vysvětlil, že kvůli nákladům na dopravu automobilka pneumatiky Nexen používá spíše v zemích, kde se zároveň i vyrábějí. „Především tedy v Koreji a v Číně,“ doplnil mluvčí. Pokud by Nexen postavil továrnu v Evropě a podle Vaňka nabídl odpovídající podmínky, nic by prý nebránilo tomu, aby od něj nošovický Hyundai odebíral.

Jihokorejský Nexen to nicméně myslí s průnikem do Evropy vážně. Dokládá to i fakt, že letos začal sponzorovat bundesligový klub VFL Wolfsburg, který patří Volkswagenu.

Přehled největších investičních projektů v ČR:
Společnost Země původu Investice (v mil. Kč) Pracovní místa Rok Místo
Hyundai Jižní Korea 30 000 3000 2006 Nošovice (Frýdecko-Místecko)
TPCA Japonsko/Francie 29 788 3000 2002 Kolín
Škoda Auto Německo 18 996 600 1998 Mladá Boleslav
Nemak Mexiko 11 361 1361 2000 Havraň (Mostecko)
Nexen (předběžné údaje) Jižní Korea 40 000 1000 2014 zóna Triangle (Lounsko)

Zdroj: čtk

Autor: ČTK, vag

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah