Český Philip Morris snížil zisk, dividenda má klesnout

Kutnohorský producent tabákových výrobků Philip Morris ČR loni snížil meziročně čistý zisk o osm procent na 3,3 miliardy korun. Tržby bez spotřební daně a DPH se snížily o 1,8 procenta na 20,6 miliardy korun. Loňské podnikání podle firmy významně ovlivňovala kombinace externích negativních faktorů. Představenstvo navrhuje výplatu hrubé dividendy 1220 korun na akcii, za předchozí rok to bylo 1310 Kč, oznámila firma v tiskové zprávě a v pozvánce na valnou hromadu.

Celkový odbyt bezdýmných alternativ a výrobků určených ke kouření v Česku a na Slovensku se snížil o 9,7 procenta na 10,1 miliardy kusů, poklesl především trh s cigaretami. Odbyt bezdýmných výrobků se oproti předchozímu roku téměř nezměnil.

„Navzdory makroekonomickým podmínkám, inflačním tlakům a nejistotě, které mají vliv na kupní sílu spotřebitelů, ale i rostoucímu konkurenčnímu prostředí v nabídce klasických cigaret i bezdýmných alternativ, prokázala naše společnost výraznou odolnost,“ uvedla ředitelka Philip Morris ČR Andrea Gontkovičová.

Po několika rozkolísaných letech bylo podle ní zejména ve druhé polovině roku možné sledovat postupný návrat k celkové stabilizaci trhu. „Pozitivní zprávou je, že odbyt náplní do našich bezdýmných alternativ se meziročně nezměnil, a to i navzdory říjnovému zákazu nahřívaných náplní s charakteristickou příchutí v Česku,“ dodala Gontkovičová.

Firma loni pokračovala v rozšiřování nabídky bezdýmných produktů, v nichž se na rozdíl od obvyklých cigaret tabák zahřívá. V Česku pak především v kategorii elektronických cigaret. Celkový kombinovaný trh cigaret a zahřívaných tabákových výrobků v Česku v roce 2023 klesl o 10,3 procenta na 15,6 miliardy kusů, na Slovensku o čtyři procenta na 7,1 miliardy kusů. Philip Morris uvedl, že zůstává lídrem na obou trzích s odhadovaným tržním podílem 39,6 procenta v Česku a 53,4 procenta na Slovensku.

V Česku se celkový odbyt společnosti snížil o 11,1 procenta na 6,3 miliardy kusů. Prodeje tabákových výrobků určených ke kouření v tuzemsku klesly o 0,7 miliardy na 4,1 miliardy kusů, zatímco prodej bezdýmných alternativ činil 2,3 miliardy kusů a zůstal na úrovni předchozího roku. Na Slovensku se celkový odbyt společnosti snížil o 7,3 procenta na 3,8 miliardy kusů. Prodeje tabákových výrobků určených ke kouření tam poklesly meziročně o 0,3 miliardy kusů na 2,7 miliardy kusů, zatímco prodej bezdýmných alternativ dosáhl 1,1 miliardy kusů a meziročně se také nezměnil.