Čína zachraňuje automobilky, prodeje vyrostly o 14 procent

Toyota (ilustrační foto)

Toyota (ilustrační foto)

Prodej automobilů v Číně v loňském roce stoupl téměř o 14 procent. Oznámilo to dnes Čínské sdružení automobilových výrobců (CAAM). Dodalo, že v samotném prosinci se prodej zvýšil dokonce téměř o 18 procent.

Celoroční výsledek výrazně překonal prognózu CAAM, která počítala s růstem pouhých sedm procent. Tempo růstu prudce zrychlilo ze 4,3 procenta v roce 2012, napsala agentura Reuters.

Ke zrychlení růstu prodeje přispělo oživení poptávky po japonských automobilech, která byla předloni pod tlakem kvůli protijaponským náladám čínských spotřebitelů.

V Číně se na podzim 2012 konala řada protijaponských demonstrací provázených výzvami k bojkotu japonského zboží. Protesty se místy zvrhly v násilí, rabování a zapalování obchodů. Za protesty stál spor kolem neobydlených ostrovů, na něž si činí nárok jak Peking, tak Tokio.

Kompenzace za slabou Evropou

Čína v roce 2009 díky silnému růstu prodeje vystřídala Spojené státy na pozici největšího automobilového trhu světa. Přední světové automobilky se snaží expanzí v Číně a na dalších rozvíjejících se trzích kompenzovat slabší poptávku ve vyspělých zemích. Poptávka v Číně automobilkám vyvažuje slabé prodeje v Evropě.

Automobilový trh v Evropě mezitím dosahuje svého dna. Pod silný tlak se dostal kvůli negativním dopadům dluhové krize na ekonomiku. Evropští spotřebitelé kvůli stoupající nezaměstnanosti omezili nákupy dražšího zboží, jako jsou právě automobily. Poradenská společnost PricewaterhouseCoopers nicméně uvedla, že evropský automobilový trh již dosáhl svého dna a v příštích letech bude pomalu oživovat.