Čtvrt milionu odškodného? Volkswagen jej dál nabízí pouze Američanům

Volkswagen

Volkswagen Zdroj: ctk/AP

Generální ředitel Volkswagenu Matthias Müller odmítá výzvy, aby automobilka odškodnila zákazníky v Evropě za emisní skandál podobným způsobem jako zákazníky ve Spojených státech. V rozhovoru s listem Welt am Sonntag uvedl, že odškodnění evropských zákazníků po vzoru dohody v USA by bylo vzhledem k rozdílným právním podmínkám nepřiměřené a navíc příliš nákladné.

Dohoda o řešení skandálu v USA, která se týká zhruba 482 tisíc naftových vozů, bude stát Volkswagen až 15,3 miliardy dolarů (zhruba 370 miliard korun).

Většina amerických majitelů problémových vozů obdrží odškodné 5100 až 10 tisíc dolarů (124 až 243 tisíc korun). Majitelé mohou rovněž požadovat, aby od nich Volkswagen automobily koupil zpět.

„Tady (v Evropě) je situace jiná,“ uvedl Müller. „Ve Spojených státech jsou (emisní) limity přísnější, což nápravu komplikuje,“ upozornil. Dodal, že Volkswagen sice stojí na solidních finančních základech, ale vypořádat se s náklady na odškodnění evropských zákazníků po vzoru dohody v USA by pro něj bylo velmi těžké. V Evropě se skandál týká zhruba 8,5 milionu naftových vozů.

„Na řešení naftové aféry v USA jsme si doposud dali stranou 16,2 miliardy eur (téměř 440 miliard korun). Volkswagen se nadále nachází v solidní finanční pozici. Ale člověk nemusí být matematik, aby poznal, že vyplacení odškodného v neomezeně vysokém rozsahu by Volkswagen přetížilo,“ řekl Müller listu Welt am Sonntag.

K odškodnění evropských zákazníků ve středu automobilku vyzvala eurokomisařka pro vnitřní trh Elžbieta Bieńkowská, podle níž by bylo nespravedlivé, kdyby Volkswagen k zákazníkům v Evropě přistupoval odlišným způsobem než v USA. „Evropští zákazníci byli podvedeni stejně jako američtí zákazníci, takže je jenom poctivé nabídnout jim srovnatelné odškodnění,“ prohlásila eurokomisařka. Müller uvedl, že s Bieńkowskou ve čtvrtek o svých postojích hovořil.

Emisní skandál propukl loni v září, kdy americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) Volkswagen obvinila, že do vozů s naftovým motorem instaloval software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty oxidů dusíku. Koncern pak přiznal, že v USA je tímto softwarem vybaveno takřka 570 tisíc vozů.

Nynější dohoda se týká asi 482 tisíc naftových vozů s dvoulitrovým motorem, na řešení pro zbývajících 85 tisíc aut s třílitrovým motorem stále ještě pracují právníci.

Volkswagen po odhalení skandálu v USA přiznal, že po celém světě instaloval software umožňující manipulovat s testy emisí do zhruba 11 milionů naftových aut. Aféra se týká rovněž 1,2 milionu vozů české divize Škoda Auto.