Žalobu na VW soud zamítl. Falšování emisí prý není závažný problém

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: ctk/ap

Soud v německé Bochumi zamítl žalobu majitele vozu Volkswagen Tiguan, který žádal vrácení kupní ceny kvůli přítomnosti software na falšování emisí v jeho autě. Podle soudu nárok na odstoupení od smlouvy a vrácení peněz neexistuje. Podobně rozhodl italský soud v případě hromadné žaloby.

Šance na úspěch dalších podobných žalob se nezdá moc pravděpodobná. Bochumský soud totiž při zamítnutí žaloby shrnul důvody její neúspěšnosti, které univerzálně platí pro všechny případy dotčených vozidel. Podle soudu se v první řadě nejedná o závažný problém.

Plánovaný servisní úkon navíc bude velmi jednoduchý, potrvá pouze několik desítek minut a bude plně hrazen ze strany VW. Nesrovnalosti v měření emisí dále mají zanedbatelný vliv na provoz auta.

V souvislosti s emisní kauzou byla podána žaloba na koncern Volkswagen také v Itálii, dokonce hromadná. Soud ale její zamítnutí obhajoval zejména tím, že nesplňovala podmínky stanovené italským právem pro hromadné uplatnění nároku pomocí tohoto institutu.

Nároky uplatněné v hromadné žalobě totiž musí být homogenní, což v daném případě nebylo splněno – případná výše škody se bude v každém případě lišit, proto musí být kvantifikovány jednotlivě, zvlášť v jednotlivých řízeních. Italský soud rovněž vyjádřil pochybnosti nad objektivitou emisních měření předložených žalobci. Soud totiž uvedl, že tyto testy nedosahují takových kvalit, a nejsou tedy srovnatelné s oficiálními testy, které jsou realizovány za účasti výrobce.

Volkswagen již dříve odmítl stejné odškodnění v USA a Evropě

Situace s finanční kompenzací majitelům vozů z koncernu Volkswagen se však výrazně liší na druhé straně Atlantiku. V USA nabídl Volkswagen každému z nich odškodnění v hodnotě v hodnotě tisíc dolarů (25 tisíc korun), aby získal zpět jejich důvěru. Přistoupit k tomuto řešení i v Evropě však automobilka odmítla.

„Situace v USA a Kanadě není automaticky srovnatelná s jinými trhy na světě… Proto tento krok (program odškodnění) nemůže být jednoduše na jiných trzích zaveden,“ uvedla tehdy firma. Svou argumentaci staví na skutečnosti, že emisní limity jsou v USA oproti těm evropským mnohem – až šestkrát – přísnější. Navíc je v USA nutné, aby automobily plnily emisní normy nejen při laboratorních měřeních, ale i v reálném provozu.

Dále tam také kvůli odlišným předpisům nebude u řady postižených vozidel jakákoli náprava technicky možná, nebo by byla finančně náročnější než samotný odkup. Reálně hrozí, že vlastníci nebudou moci postižená vozidla vůbec používat.

V EU probíhá měření emisí pouze v laboratořích za přísně standardizovaných podmínek, emisní limity jsou méně přísné a vozidla je nemusí plnit v reálném provozu. Také je již známo technické řešení.