Další problémy Tesly v Číně. Tamní podnikatel žene firmu před soud | E15.cz

Další problémy Tesly v Číně. Tamní podnikatel žene firmu před soud

Tesla Model S
Tesla Model S
• 
ZDROJ: CC BY-SA 3.0 Crixxor via Wikimedia

pav

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Americký výrobce elektromobilů Tesla Motors čelí žalobě kvůli údajnému porušení ochranné známky v Číně. Před tamní soud jej žene čínský podnikatel Čan Pao-šeng, který si zaregistroval ochrannou známku „Tesla“ ještě předtím, než automobilka přišla do Číny.

Tamní trh s automobily je největší na světě a šéf Tesly Elon Musk má v úmyslu na něm rychle expandovat. Automobilka navíc uvažuje, že by v Číně své vozy rovnou stavěla. Nečekaný krok, o kterém dnes informoval Čanův právník, by podle agentury Reuters mohl Muskovy ambice nepříznivě ovlivnit.

Čan si ochrannou známku na název Tesla nechal zapsat v roce 2006 v angličtině a v čínštině. Americké firmě se v minulosti značku snažil prodat, jednání ale zkrachovala.

Analytici spor mezi Teslou a Čanem dlouho vnímali jako překážku pro vstup této kalifornské automobilky do Číny. Firma v lednu uvedla, že spor byl vyřešen, a v dubnu začala dodávat své vozy Model S čínským zákazníkům.

Čínský podnikatel chce 78 milionů korun

Čan ale nyní žene Teslu k soudu. Automobilka má podle něj v Číně zastavit veškerý prodej a propagační činnost, zavřít předváděcí místa a zařízení pro dobíjení baterií a zaplatit mu odškodné 23,9 milionu jüanů (77,8 milionu korun), prohlásil dnes podnikatelův právník Ču Tung-sing.

Zástupci společnosti Tesla v Číně se k věci odmítli vyjádřit a Čan žádost o rozhovor agentuře Reuters odmítl. Soud v Pekingu by se měl případem zabývat 5. srpna.

Spory o značku jsou v Číně běžné
Podobné případy patří k nejožehavějším problémům, se kterými se v Číně potýkají zahraniční společnosti. Sporům o ochranné známky se v minulosti nevyhnul například výrobce elektroniky Philips nebo firma Unilever. Americká společnost Apple se v roce 2012 dohodla s jednou čínskou firmou, že jí zaplatí 60 milionů dolarů (přibližně 1,2 miliardy korun), aby získala práva na používání své značky iPad v Číně.

Autor: pav

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!

Tato stránka využívá služeb Google reCAPTCHA, na kterou se vztahují Smluvní podmínky a Zásady ochrany osobních údajů společnosti Google.