Ekonomové: nový šéf Škodě po skandálu pomůže

Výroba vozu Škoda Superb

Výroba vozu Škoda Superb Zdroj: ctk

Výměna předsedy představenstva automobilky Škoda Auto by podle analytiků mohla přispět k rychlejší nápravě reputace značky Škoda po skandálu s obcházením měření emisí u některých dieselových motorů mateřského koncernu Volkswagen. Motory totiž používala i mladoboleslavská firma, jež v pondělí oznámila, že manipulace s emisemi naftových motorů se týkají po celém světě zhruba 1,2 milionu jejích vozů.

Koncern Volkswagen v pátek oznámil, že novým předsedou představenstva mladoboleslavské automobilky Škoda Auto se stane Bernhard Maier, který dosud působil ve funkci šéfa odbytu značky Porsche. Ve funkci nahradil Winfrieda Vahlanda, který od listopadu povede aktivity koncernu Volkswagen v USA, Kanadě a Mexiku. Novým šéfem celého koncernu VW se stal Matthias Müller, který dosud řídil divizi Porsche. V čele koncernu nahradil Martina Winterkorna. VW tak reagoval na skandál kolem falšování emisních testů.

Podle Davida Marka z Deloitte byly uvedené personální změny ve vedení firmy logickou reakcí, v podstatě nutností. „Bez nich by byl reputační problém mnohem závažnější. Lze očekávat, že nové vedení Volkswagenu i Škody Auto vynaloží mnohem více úsilí na komunikaci všemi dostupnými způsoby, aby se reputační škody minimalizovaly,“ uvedl s tím, že podobnému problému čelila automobilka Toyota v letech 2010 až 2012. Od té doby se však stačila z problému otřepat a v roce 2014 byla celosvětovou jedničkou v prodeji. Podobný scénář se může opakovat i u Volskwagenu.

Adekvátní náhrada

Pro Škodu je podle analytika společnosti Colosseum Františka Bostla nový šéf Bernhard Maier jistě rovnocennou náhradou. „Pro samotné směřování značky by se nic výrazně změnit nemělo. Samotný Maier by naopak měl přinést zkušenosti z oblasti luxusních vozů, které by Škoda Auto, český lidový vůz, mohla ocenit při dalším budování značky na nových a rozvíjejících se trzích,“ dodal.

Odchod Vahlanda z vedení Škody je podle Bostla dalším důkazem toho, jaké měla mladoboleslavská automobilka štěstí na schopného manažera. „VW si nemohlo vybrat nikoho více kompetentního pro nelehké hašení požárů v USA, i když se, dle mého názoru, bude Vahlandovo úsilí podobat v mnoha směrech spíše boji s větrnými mlýny. Nicméně toto by měla být pro samotné VW pozitivní zpráva. Americký trh měl ve strategickém směřování firmy důležitou roli a evidentně se VW trhu nechce zříci a tasí jednu ze svých nejsilnějších karet,“ podotkl.

Analytik BH Securities Petr Hlinomaz dal do souvislosti fakt, že nový šéf celého koncernu VW Matthias Müller je rovněž z Porsche a chce mít na důležitých postech své lidi. „Jde o krok, kterým lze snadno a rychle projevit dát najevo akceschopnost a ukázat, že s nápravou bylo započato,“ uvedl.

Vozy jsou bezpečné

V pondělí Škoda potvrdila, že manipulace s emisemi naftových motorů se týkají po celém světě zhruba 1,2 milionu jejích vozů. Kolik jich z toho jezdí v Česku, firma dosud neoznámila. Automobilka plánuje svolat dotčená auta do servisů k technické úpravě. Ta bude dobrovolná. Podle odborníků i samotné automobilky jsou vozy s motory EA 189 plnícími normu Euro 5 plně funkční a bezpečné. Na středu svolalo ministerstvo dopravy k tématu tiskový briefing.

Škoda rovněž uvedla, že problematické koncernové motory TDI již v Evropě nepoužívá. Montovala je však do svých starších modelů Fabia, Octavia, Superb, Rapid, Roomster nebo Yeti. Zastoupení koncernu VW v Itálii, Švýcarsku nebo v Belgii doporučila svým prodejcům, aby z prodeje stáhli vozy vybavené problematickými motory.

Vorsprung durch Gier und Technik aneb Zoufalství VW