Elektrárna ze supermarketu. Němci si dávají soláry už i na balkon, trend se plíží do Česka
Víkendový nákup v Kauflandu? Šunka, rajčata, mléko a jedna elektrárna na balkon. Co je v Německu realitou, přestává mít v Česku nádech sci-fi. Fotovoltaické panely už jsou tak levné a prodávané na tolika místech, že kromě střech míří i na balkony nebo si z nich majitelé pozemků dělají ploty. Alespoň v západní Evropě. Ne každému ale přinesou úspory, které by zaplatily aspoň provoz ledničky.
Používání solárních panelů namísto klasických plotů je podle listu Financial Times (FT) patrné hlavně v Nizozemsku a v Německu. „Jsou tak levné, že si je lidé umisťují prakticky všude. Protože náklady na střešní montáž, které zahrnují cenu práce a případně i lešení, tvoří většinu ceny instalace fotovoltaiky na střechu, může dávat smysl umisťovat panely jinam,“ vysvětluje pro FT analytička BloombergNEF Jenny Chaseová.
„Proč stavět plot, když můžete místo toho prostě jen vztyčit řadu panelů, byť třeba nejsou úplně ideálně nasměrovány vůči slunci?“ pokládá řečnickou otázku šéf klimatického výzkumu v analytické odnoži banky BNP Paribas Martin Brough. Fotovoltaické panely sice v pandemickém období zdražovaly, od roku 2022 ale šly jejich ceny globálně dolů a od loňského léta se v důsledku masivní čínské produkce dostaly na historická cenová minima.
Ta se od té doby dále prohloubila nebo se ceny alespoň pohybují v jejich blízkosti, pojmenovávají FT jednu z příčin trendu, který začíná být stále patrnější i ve střední Evropě. Na rozmachu takzvaných balkonových (respektive plotových) elektráren se ale podílejí i firmy, které jsou běžnou součástí každodenního fungování mnoha českých rodin.
Soláry už i v nabídce supermarketů
Zejména v Německu se staly symbolem nové fáze solárnického rozkvětu supermarkety. Maloobchodní řetězce jako Kaufland, Lidl a Aldi loni přidaly do svého sortimentu malé fotovoltaiky s cenou v řádu stovek eur, které si může upevnit na balkon a zprovoznit prakticky každý. Nevyžadují totiž odbornou montáž, stačí je zapojit do zásuvky. Jak informoval list Berliner Zeitung, v Lidlu byly dokonce už po týdnu vyprodané.
Jeho mateřská firma Schwarz Gruppe tato zařízení nabízí i českým klientům. Balkonovou elektrárnu si lze objednat prostřednictvím tuzemského online tržiště Kauflandu. Například zařízení o výkonu až 800 wattů vyjde na necelých patnáct tisíc korun, totožný výrobek od stejného prodejce nicméně stojí při využití stránek německého Kauflandu o pět tisíc méně.
Nejen směřování energetiky mění Evropu. Máme to nejhorší v ekonomice za sebou? V pořadu FLOW odpovídá exguvernér ČNB Miroslav Singer:

„V našich prodejnách v Česku toto zboží v nabídce nemáme, můžete se s ním setkat pouze na marketplacu,“ upřesňuje mluvčí Kauflandu pro Česko Renata Maierl. Cenovou politiku své firmy a rozdíly v ceně oproti Německu nechala bez komentáře.
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!