Epická Škoda Auto i revoluční BMW. Tohle je 14 nových aut pro rok 2025
Evropský trh s automobily letos přinese řadu novinek napříč segmenty. Silně se rozroste kategorie malých elektromobilů a kompaktních elektrických crossoverů. Významné novinky se ale očekávají například i u německé trojky prémiových automobilek Audi, BMW a Mercedes-Benz nebo u Volva. A další informace o svém novém modelu odhalí také Jaguar.
Škoda Epiq
Domácí automobilka už několik novinek stihla představit. Kompaktní elektrické SUV Elroq, v podstatě zkrácená varianta enyaqu, už je na trhu. Cena startuje na 799 tisících korun. Elroq má proto potenciál navázat na zmíněnou Škodu Enyaq a stát se jedním z nejprodávanějších elektrických aut v Evropě. Právě zmíněný Enyaq, který je na trhu už několik let, se dočkal faceliftu.
Před nedávnem ale domácí automobilka nastínila podobu další novinky, která zamíří rovnou do letos výrazně se rozrůstajícího segmentu menších elektromobilů. Koncept malého elektrického crossoveru Epiq má být ve své sériové podobně nejdostupnější elektrickou škodovkou. Auto má na délku lehce přes čtyři metry, přesto má nabídnout zavazadelník o objemu 490 litrů a místo pro pět osob. Dojezd má překonat 400 kilometrů na jedno nabití. Automobilka slibuje, že základní cena nepřekoná 25 tisíc eur, tedy zhruba 640 tisíc korun.
Jaguar 00
Britská automobilka, která balancuje na pokraji přežití, na konci loňského roku vzbudila pozdvižení, když představila koncept svého nového elektromobilu, který opouští mnohé tradice, na nichž tato značka po desetiletí stála. Jaguar si sice letos dá od výroby aut přestávku a cestovní vůz, zatím označovaný jako Type 00, představí až v polovině roku 2026, už nyní se ale objevují dodatečné informace. Na konci letošního roku bychom měli vědět ještě více.
Testování prototypů nového vozu je již v plném proudu. Šéf automobilky Rawdon Glover v rozhovoru pro magazín Autocar řekl, že nové auto o výkonu 986 koní bude mít dojezd kolem 700 kilometrů na jedno nabití, a dodal, že během roku bude Jaguar odhalovat další podrobnosti, které se již nebudou týkat kontroverzního vzhledu, ale technologií nebo toho, jak vůz jezdí. Glover uvedl, že cílem není vytvořit sportovní vůz, ale automobil, „… který můžete s jistotou řídit po delší dobu ve vysokém tempu a potom vystoupit a cítit se skvěle.“
Renault 4
Po Renaultu 5, jedné z nejočekávanějších letošních automobilových novinek, který se navíc stal evropským Autem roku 2025, přichází francouzská automobilka s větším modelem na stejných základech. A pro jméno opět sahá do své historie. Pětimístný elektrický crossover Renault 4 E-Tech míří na stejnou klientelu, o jejíž přízeň bude usilovat výše zmíněná Škoda Epiq. Kufr s nízkou nákladovou hranou má základní objem 420 litrů. Zadní sedačky jsou sklopitelné, stejně jako sedadlo spolujezdce, tedy ideální pro převoz dlouhých předmětů a zavazadel.
Nabídka pohonů kopíruje již známý Renault 5. Základ přestavuje výkon 90 kW s kapacitou baterie 40 kWh, výkonnější varianta přináší 110 kW a 52 kWh baterii, která má nabídnout dojezd až 400 kilometrů. O ceně zatím Renault nemluví, některé zdroje uvádějí částku pod 750 tisíc korun, další ale předpokládají, že nový renault bude dražší.
Hyundai Ioniq 9
Už v polovině roku má na trh dorazit velké elektrické SUV Hyundai Ioniq 9, nejprve se ale začne prodávat jen v domácí Jižní Koreji a ve Spojených státech. Automobil, který je obdobou svého koncernového sourozence Kia EV9, nabídne šest nebo sedm míst a vysoký dojezd přes 600 kilometrů.
Hyundai tvrdí, že Ioniq 9 je prvním modelem značky, který se obejde bez střešní antény. Pro příjem signálu GPS a satelitního rádia používá plochu čelního skla. Signál pro online data pro palubní infotainment zajišťuje anténa v přístrojovém štítu. A zadní sklo slouží jako anténa pro klasické FM/AM rádio.
Všechny verze Ioniq 9 dostanou obrovské vysokonapěťové li-ion akumulátory s kapacitou 110,3 kWh, v nabídce budou tři možnosti pohonu. Největší dojezd až 620 kilometrů nabídne základní varianta s pohonem jen zadních 19palcových kol.
Druhou motorizací bude Long Range AWD, která má navíc přední elektromotor o výkonu 70 kW. Nejsilnější varianta Performance má přední i zadní elektromotor o stejném výkonu 160 kW. Performance podle údajů automobilky zrychlí z 0 na 100 km/h za 5,2 sekundy, Long Range AWD za 6,7 sekundy a Long Range za 9,4 sekundy.
Nissan Leaf
Ve své první generaci patří Nissan Leaf k první dostupnějším elektromobilům na trhu, kvůli problémovým bateriím si ale nevydobyl nejlepší pověst. Reputaci má napravit nástupce, který na trh dorazí letos. Z tradičního hatchbacku se stane kompaktní crossover. Akumulátory budou mít kapacity od 66 kWh do 91 kWh, výkon se dá očekávat až téměř 400 koní.
Nový model se bude vyrábět ve Velké Británii a k zákazníkům má dorazit v závěru roku jako modelový ročník 2026.
Alfa Romeo
Na letošek chystá Alfa Romeo nástupce svého SUV Stelvio, které je na trhu už devět let a očekávání automobilky zatím svými prodeji nenaplnilo. Informace o novince jsou zatím poměrně kusé, jisté je, že nový vůz bude stát na platformě, na které nedávno vyjel Dodge Charger.
Pravděpodobné je, že nabídka motorů bude přinejmenším ze začátku omezená na elektrický pohon. Na konci loňského roku ale automobilka uvedla, že odbyt elektromobilů je zatím příliš slabý, a pokud to nová generace aut nezmění, Alfa Romeo uvede na trh i varianty Stelvia a dalších vozů se spalovacími motory.
BMW Neue Klasse
Bavorská automobilka hodlá ještě letos představit první z řady elektromobilů stojících na nové platformě Neue Klasse. Během několika měsíců by se mělo odhalit elektrické SUV BMW iX3. Hlavní továrna automobilky v Mnichově se v současné době připravuje na výrobu nových modelů z této řady, vyrůstají zde tři nové haly. Sériová produkce má odstartovat příští rok v létě.
Všechny elektromobily na nové platformě mají využít 800V architekturu, což má spolu s novými elektromotory přinést až o 30 procent vyšší efektivitu, a tím pádem dostatečný dojezd.
Revoluční má být i baterie. Automobilka použije cylindrické bateriové články, ty jí sice budou dodávat dva čínští výrobci, automobilka ale spoluvlastní příslušné patenty. Nová baterie má mít o 20 procent vyšší energetickou hustotu než baterie, které BMW používalo dosud. Zvýší se i rychlost nabíjení, BMW slibuje dobití dojezdu 300 kilometrů za deset minut. Spolu s vyšší efektivitou to má znamenat o třetinu větší dojezd oproti srovnatelným současným vozům BMW.
Audi A6
Další bavorská automobilka si příliv novinek do značné míry vyčerpala v minulém roce, kdy představila nové generace svých řad A5, Q6 e-tron, A6 e-tron a Q5. Jednu významnou čerstvou novinku si ale Audi nechalo na letošek. Původně se měla jmenovat A7, nakonec ale automobilka zůstala u tradičního označení A6.
Jeden ze stěžejních modelů Audi se zatím představil ve variantě kombi, jako obvykle označované Avant. Sedan pravděpodobně už v této generaci nevznikne, místo něj přijde liftback s názvem Sportback. Audi i nové A6 zdůrazňuje vynikající aerodynamiku, součinitel aerodynamického odporu dosahuje pouze Cx 0,25.
Nové Audi A6 se svou délkou sotva vejde do pěti metrů. Rozvor dosahuje 2927 milimetrů. Bez zpětných zrcátek je kombi široké skoro 1,88 metru. Zavazadelník má spíše slabších 503 litrů. Zpočátku budou v nabídce dvě pohonné jednotky, obě s mild-hybridní technologií. Základem je vznětový čtyřválec 2.0 TDI se 150 kilowatty a 400 newtonmetry. Druhou možností je benzínový šestiválec 3.0 TFSI, který disponuje 270 kW a 550 Nm. Všechny varianty jsou spojené s pohonem všech čtyř kol.
Dacia Bigster
Hned na začátku roku se začal prodávat zatím největší vůz značky Dacia. Základní cena SUV Bigster činí 549 tisíc korun. Za tuto částku dostanete mild-hybridní verzi s přeplňovanou tříválcovou dvanáctistovkou o výkonu 103 kilowattů. Příplatek za pohon všech kol je 58 tisíc korun. Čtyřkolku ale nelze pojit s hybridem ani s automatickou převodovkou. I za nejvyšší výbavu zaplatíte méně než 800 tisíc korun, což je suma, kde mnozí konkurenti teprve začínají. Dacia Bigster se totiž velikostně téměř blíží Škodě Kodiaq.
Fiat Grande Panda
Čerstvou novinkou z kategorie menších elektrických aut, která se letos dočká množství novinek, je Fiat Grande Panda. Auto má být moderní interpretací původní Pandy z 80. let. Má nabídnout jen to nejnutnější za příznivou cenu.
Na rozdíl od některých dalších automobilek Fiat u Grande Pandy nabízí dva druhy pohonu. Panda Elettrico s výkonem 83 kW a dojezdem až 320 km na jedno nabití má na českém trhu předběžnou cenu 590 tisíc korun. Nejlevnější spalovací varianta, poháněná 100koňovým motorem o obsahu 1,2 litru s automatem, se s cenovkou má dostat pod 450 tisíc korun.
Dojezd elektrické verze dosahuje teoretických 320 kilometrů, jistým omezením může být nejvyšší rychlost omezená na 132 kilometrů za hodinu.
Volvo ES90
Rovněž čerstvou novinkou je vlaková loď automobilky Volvo, elektrický liftback ES90, který je náhradou sedanů S90. Techniku nový vůz sdílí s SUV Volvo EX90. Základem je pohon zadních kol s výkonem 245 kW. Stovku zvládne auto za 6,9 sekundy a nejvyšší rychlost je, jak je u Volva poslední dobou zvykem, omezena na 180 km/h. Automobilka slibuje dojezd až 700 kilometrů.
Interiér nabídne mimořádnou prostornost zejména vzadu – to je klíčové pro čínský trh, který bude pro ES90 důležitý. Rozvor náprav dosahuje 3,1 metru. Vnější zadní opěradla jsou individuálně naklápěcí. Prioritu naopak nedostal zavazadelník, který má pouhých 425 litrů. Cena se blíží částce 1,8 milionu korun.
Mercedes-Benz CLA
Německý výrobce sice ještě oficiálně nepředstavil novou generaci svého malého sedanu CLA, postupně o něm ale uvolňuje množství informací. Novinka si zachová spalovací motory, dostane ale i možnost elektrického pohonu.
Značka zatím nezveřejnila přesné datum premiéry, ale spolu s nejnovějšími informacemi ukázala i pohled na záď vozu. Mercedes-Benz také uvedl, že již má dokončený vývoj řady motorů a převodovek vhodných pro nejnovější emisní normu Euro 7, paleta sahá od čtyř až po osm válů. Jaké z nich se dostanou pod kapotu CLA, ale zatím neuvedla. Premiéra CLA má každopádně spustit vlnu nových modelů, ty další ale dorazí nejspíš až v roce 2026.
Honda Prelude
Návrat legendárního sportovního kupé plánuje na letošní rok japonská automobilka Honda. Do prodeje v Evropě půjde až v první polovině roku 2026, ale představí se ještě letos. Nová generace Prelude bude už šestou generací kupé od Hondy, čekání na ni ale bylo dlouhé. Výroba dosud poslední, páté, generace skončila v roce 2001.
Prelude převezme hybridní pohon z modelu Civic, který spojuje zážehový atmosférický dvoulitrový a dvojici elektromotorů pro systémový výkon 135 kW. Japonští novináři, kteří se s prototypem kupé už měli možnost svézt, potvrdili, že Prelude dostane bezstupňovou převodovku, která ale bude řazení jednotlivých stupňů simulovat.
KIA EV4
Dva nové elektromobily nižší střední třídy nabídne Kia ve třetím kvartálu letošního roku. Označení EV4 dostaly dvě karosářské varianty téhož modelu – sedan a hatchback, obě ve stylu crossoveru. Podvozkovou platformu E-GMP sdílejí s menší Kiou EV3, to znamená výkon elektromotoru 150 kW. Zrychlení na 100 kilometrů za hodinu proběhne do osmi vteřin a maximální rychlost bude omezená na 170 km/h. Dojezd na jedno nabití závisí na karoserii i baterii, která může mít kapacitu 58,3 kWh nebo 81,4 kWh, vyšplhá se až na 630 kilometrů, pomáhá tomu i nízký koeficient odporu vzduchu Cx jen 0,23. Baterie může sloužit i jako nouzový zdroj energie pro elektrospotřebiče či domácnost.
Automobilka hovoří o velkorysém prostoru pro cestující vpředu i vzadu. Pro zavazadla hatchback nabídne 435 litrů základního objemu, sedan má zavazadelník o objemu 490 litrů.