Evropský parlament schválil „zředěnou“ normu Euro 7: Symbol ústupu od přestřelených ambicí Green Dealu?

Zdroj: Tomeš Michael / E15

Evropský parlament schválil konečné znění normy Euro 7 – kontroverzního nařízení zavádějícího nové limity pro zplodiny vozidel se spalovacími motory. Výsledek složitého trialogu mezi zástupci vlád jednotlivých členských zemí, europarlamentem a Evropskou komisí vychází vstříc požadavkům evropského automobilového průmyslu, který návrh předložený Komisí před více než rokem považoval za zbytečně náročný a škodlivý nejen pro toto klíčové průmyslové odvětví, ale pro celou evropskou ekonomiku. Automobilkám nyní daly za pravdu jak vlády, tak europoslanci.

Celý článek je převzatý z INFO.CZ

Výsledkem mnohaměsíčního vyjednávání – původní návrh předložila Komise v listopadu 2022 – je nyní v podstatě to, že nové automobily se spalovacími motory poháněnými benzinem nebo naftou mohou z výfuků vypouštět zplodiny jako dosud, tedy podle (beztak již přísné) normy Euro 6

Tvrdší limity budou platit pro nákladní auta a autobusy. Všechna vozidla včetně elektrických musejí snížit emise miničástic uvolňovaných při provozu z pneumatik a brzd, což je opatření ve prospěch lidského zdraví, bez klimatického dopadu.

V posledních měsících se těžiště pozornosti v Evropě přesouvá kvůli válce na Ukrajině do oblasti vnější bezpečnosti a také konkurenceschopnosti ekonomik, zejména průmyslu. Na Green Deal je stále častěji nahlíženo nikoli jen jako na součást řešení obrovité výzvy klimatické krize, ale také jako na problematický postup, který může evropskou ekonomiku oslabovat.

Konečná podoba Euro 7 nese silnou českou stopu, protože za zmírnění dopadů tohoto nařízení se bila napřed vláda v čele s ministrem Martinem Kupkou a posléze v EP pověřený zpravodaj Alexandr Vondra.

Podařilo se přesvědčit většinu vlád „sedmadvacítky“ a posléze i europoslanců, že prudké zpřísnění emisních limitů pro spalovací motory již od roku 2025 by bylo nejen kontraproduktivní z hlediska automobilového průmyslu i spotřebitelů, ale zároveň zbytečné vzhledem k tomu, že se EU tak jako tak zavázala od roku 2035 zcela skoncovat s výrobou a prodejem vozidel na benzín a naftu. 

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!