Evropský primát: Bell v Praze otevřel lakovnu vrtulníků

Nová lakovna Bellu v Praze patří mezi nejmodernější na světě

Nová lakovna Bellu v Praze patří mezi nejmodernější na světě Zdroj: Stepan Bruner, E15

Nová lakovna Bellu v Praze
Otevření pražské lakovny Bellu
Vedle lakovny má Bell v Praze i servisní centrum
Vedle lakovny má Bell v Praze i servisní centrum
Vedle lakovny má Bell v Praze i servisní centrum
10
Fotogalerie
Americký výrobce vrtulníků Bell Helicopter rozšířil své pražské centrum. Firma na pražském letišti otevřela svou vůbec první evropskou lakovnu, doplněnou o předávací centrum vrtulníků zákazníkům.

Pražská lakovna je jednou z nejmodernějších svého druhu. “Dosáhneme díky tomu možná nejvyšší kvality laku na světě,“ prohlásil ředitel pražské pobočky Bellu Joachim Goldenberg.

Podle Bellu je pražská lakovna unikátní svými malými rozměry, navzdory kterým dokáže pojmout i největší civilní vrtulníky amerického výrobce. „Díky tomu můžeme tuto halu využívat nejen k přípravě a lakováním, ale navíc nám zbývá místo na údržbu a úpravy vrtulníků a místo pro slavnostní předávání zákazníkům,“ řekl pro E15.cz viceprezident divize civilních vrtulníků Matt Hasik.

Bell zároveň v Praze provádí finální montáž vrtulníků pro evropské zákazníky. Zatímco nyní přes pražské centrum projde zhruba 12 nových vrtulníků Bell za rok, do dvou let by jich mohl být více než třicet. Výhledově chce Bell v Praze kompletovat všechny vrtulníky pro Evropu, nyní zvládá odbavit asi polovinu nově dodávaných strojů.

Uprostřed Evropy

Výhodou Prahy je mimo jiné poloha uprostřed Evropy. K většině zákazníků tak jejich vrtulníky mohou doletět s nanejvýš jednou zastávkou na doplnění paliva.

Bell má celkem v Evropě a Rusku 16 servisních středisek. Praha ale jako regionální servisní centrum navíc nabízí i úpravy vrtulníků na míru a právě otevřenou lakovnu. Na celém světě má Bell jen tři další podobná zařízení – v USA, Kanadě a Singapuru.

Vrtulníky Bell v Česku provozuje především policie, na konci loňského roku převzala už šestý stroj Bell 412. V rámci letecké záchranné služby je nasazuje i společnost Alfa Helicopter. Bell také usiluje o armádní zakázku na 12 víceúčelových vrtulníků, které mají nahradit ruské stroje Mi-24/35.

Matt Hasik: V Česku je naším zákazníkem hlavně stát

Matt Hasik, viceprezident divize civilních vrtulníků Bell HelicopterMatt Hasik, viceprezident divize civilních vrtulníků Bell Helicopter | Bell Helicopter

V Praze by do budoucna měli nové vrtulníky Bell přebírat všichni evropští zákazníci, říká viceprezident divize civilních vrtulníků Matt Hasik.

Proč jste se rozhodli lakovnu vybudovat právě v Praze a ne v některém z dalších servisních středisek po Evropě?

Své evropské zázemí v Praze budujeme po řadu let. Z původního hangáru jsme vybudovali servisní a předávací centrum na světové úrovni. Takže pro nás bylo přirozené lakovnu umístit do Prahy.

Kolik lidí servisní centrum po vybudování lakovna zaměstnává?

Nyní tu máme přes 40 lidí. S tím, jak se rozrůstá naše evropská flotila, mohou zde vzniknout další pracovní místa.

Kolik vrtulníků jste už z Prahy doručili zákazníkům?

V posledních několika letech to bylo zhruba 60 až 70 vrtulníků. Naším záměrem je, aby všichni naši evropští zákazníci mohli své vrtulníky přebírat přímo zde. Po postavení lakovny nám pražské centrum umožňuje zákazníkům poskytnout kompletnější služby, než dosud.

Jací zákazníci na českém trhu převažují?

Převažují státní zákazníci. Nedávno jsme dodali Bell 412EPI české policii, ta provozuje i několik dalších vrtulníků Bell 412. Usilujeme také o armádní zakázku na dodání víceúčelových vrtulníků. Napříč Evropou ale máme řadu soukromých zákazníků a doufám, že pražské centrum nám pomůže jejich řady rozšířit.