5. října 1915 vznikl v pražské firmě Breitfeld-Daněk první český letecký motor. Na začátku 30. let se objevil první motor Walter. Se slavnou jinonickou továrnou se přitom pojí historie dvou ze tří nynějších českých výrobců leteckých motorů – GE Aviation Czech a LOM Praha. Třetím jsou První brněnská strojírna Velká Bíteš.
České společnosti každý rok vyrobí desítky leteckých motorů. Většina z nich končí v zahraničí. Proudové motory z Velké Bíteše se objevují v letadlech v Evropě i USA, pohonné jednotky LOM Praha si pro svá letadla vybral například ruský výrobce Aerovolga. GE Aviation Czech vyváží 85 procent produkce a jeho motory létají snad na všech světadílech.
Podle posledních dostupných údajů z roku 2014 Svazu českého leteckého průmyslu dosáhl obrat 22 firem sdružených v organizaci 13,5 miliardy korun, meziročně rostl o 15 procent. „Čísla za loňský rok ještě nejsou k dispozici, lze ale očekávat, že růst, který jsme zaznamenali v posledních letech, pokračoval,“ odhadla výkonná ředitelka svazu Alice Undusová.
GE Aviation Czech – do světa na českých základech
Zdaleka největší výrobcem leteckých pohonných jednotek je už nyní GE Aviation Czech. Jeho historie se začala psát před osmi lety, kdy americký gigant General Electric koupil část tradičního českého výrobce Walter.
Z motoru Walter M601 vyvinulo GE turbovrtulové pohonné jednotky označované jako H80, které se ujaly nejen na domácím trhu, ale i v zahraničí. Loni továrna v pražských Letňanech vyrobila dvoustý motor řady H. Podle mluvčí GE Aviation Hany Bolinové je motor úspěšný díky své odolné konstrukci a nenáročné údržbě. „Původní motor byl určen pro ruský trh, do drsných podmínek. Dodnes se právě v takových podmínkách využívá,“ uvedla Bolinová.
Největším zákazníkem českého GE Aviation je kunovický Aircraft Industries, výrobce letounů L-410. Motory z Letňan se nepoužívají jen v nových letadlech, nahrazují i opotřebované jednotky ve starších L-410. „Počet vestaveb starších L-410 zaznamenal loni nárůst o 123 procent,“ dodala Bolinová.
Firma se se svými motory prosadila i u amerického výrobce práškovacích letadel Thrush. Jako náhrada za původní motory se objevuje i v populárních amerických letadlech Beechcraft King Air. Pro své vyvíjené letouny si motory z Letňan vybraly i americká společnost Blackshape a čínská CAIGA.
První brněnská strojírna Velká Bíteš – proudové motory pro větroně i drony
Různé součástky letadel vyrábí První brněnská strojírna Velká Bíteš už téměř 50 let. Firma dodává do celého světa například pomocné energetické jednotky, sloužící k nastartování motorů letadel.
Vývoj vlastních proudových motorů letadel začal na přelomu tisíciletí. Ty přitom vycházejí právě z pomocných jednotek, takzvaných APU. Motory TJ100 se prosadily především jako pohon pro kluzáky, používají je například české Blaníky nebo německé větroně Salto. PBS od roku 2008 již vyrobila 650 těchto jednotek, nejen pro plachtaře, ale i do bezpilotních letadel.
Testování motoru TJ100 na kluzáku Blaník|Testování motoru TJ100 na kluzáku Blaník
Strojírny se pokoušejí prorazit i v kategorii turbovrtulových motorů pro malá letadla a turbohřídelových jednotek pro ultralehké a bezpilotní vrtulníky. Vrtulový motor TP100 firma úspěšně otestovala například v letounu Cessna 172 a letos jej představila na airshow v americkém Oshkoshi, světově největším veletrhu zaměřeném na menší letadla.
Většímu rozšíření turbovrtulových motorů ale zatím brání chybějící certifikáty evropských a amerických úřadů, takže je zatím lze používat jen v pro experimentální letadla. „O certifikaci usilujeme, je ale obtížné již vyvinutý motor přizpůsobit předpisům,“ vysvětlila šéfka marketingu PBS Kateřina Fišová. „Není to otázkou několika měsíců, spíš několika let,“ dodala.
LOM Praha - nejen pro armádu
Státní podnik Letecké opravny Malešice začal letecké motory vyvíjet a vyrábět v roce 1992 poté, co se letňanská Avia začala soustředit jen na nákladní automobily. LOM vyrábí pístové pohonné jednotky, které v minulosti používaly hlavně letouny Zlín, zároveň k nim dodává i náhradní díly. Firma letouny také postupně vyvíjí.
Šestiválcové motory M337 se objevují také v ruské hydroplánu Aerovolga LA-8. Unikátní letadlo zatím existuje jen asi ve dvaceti exemplářích, velké plány na jeho distribuci v jihovýchodní Asii má ale například česká firma Vorrens.
Letoun Aerovolga LA-8|Letoun Aerovolga LA-8