Babiš ustoupil, továrna GE poblíž Prahy se začne stavět

Letoun L410 vybavený novými motory General Electric

Letoun L410 vybavený novými motory General Electric Zdroj: E15 Stepan Bruner

Primoco UAV
Primoco UAV
Primoco UAV
Primoco UAV
Primoco UAV
5
Fotogalerie
Nejpozději do roku 2022 zahájí americký koncern Generál Electric poblíž Prahy výrobu turbovrtulových leteckých motorů a pohonných jednotek pro drony. Investiční smlouvu s Američany schválila vláda. Firma nebude motory jen vyrábět, ale i vyvíjet a testovat, s čímž jí pomůže České vysoké učení technické. To také vychová pro letecký závod stovky inženýrů.

Kvůli záměru se v poslední době rozhořel spor mezi ministry financí a průmyslu Andrejem Babišem (ANO) a Janem Mládkem (ČSSD).

„Ministerstvo je pro, jen nechce realizaci v podobě, která je všestranně výhodná pro firmu, zatímco český stát respektive jeho daňoví poplatníci nesou naprostou většinu nákladů i rizik,“ tvrdil Babišův úřad.

Šéf státní pokladny nakonec změnil názor výměnou za to, že smlouva obsahuje zvýšenou garanci ze strany americké společnosti, že investice bude skutečně realizovat. Výměnou za to by měl stát poskytnout ČVUT na vývoj motorů a výchovu stovek inženýrů. Peníze by se měly později vrátit formou evropských dotací.

Od roku 2022 by továrny měla vyrábět čtyři sta motorů ročně, za další čtyři roky by měla produkci zvýšit na šest set motorů. V novém závodě má vzniknou nejméně 500 nových pracovním míst. GE může zažádat o standardní investiční pobídku určenou na výstavbu nového provozu maximálně do výše 25 procent uznatelných nákladů.

Přečtěte si:

Dnes schválené vládní usnesení počítá s tím, že stát uvolní v letech 2016 až 2018 podporu ve výši téměř dvou miliard korun na financování přípravy vývoje nových turbovrtulových motorů pro České vysoké učení technické v Praze (ČVUT). V případě, že bude v roce 2017 financování zcela zajištěno z fondů EU, budou prostředky vráceny do státního rozpočtu.

„Ministerstvo financí předpokládá, že projekt bude z většinové části pokryt z peněz fondů EU spravovaných ministerstvem školství. Nicméně ministerstvo průmyslu pro případ, že by tato žádost o EU fondy nebyla úspěšná, byť se tento scénář s ohledem na kvalitu projektu nepředpokládá, požaduje alternativní zajištění financování výdajů pro pořízení infrastruktury ČVUT ze státního rozpočtu,“ řekl mluvčí ministerstva průmyslu František Kotrba.

ČVUT podle něj musí už teď začít nakupovat technologie, na které nemá dostatečné finanční prostředky a peníze z fondů EU budou dostupné až později. „Pokud evropskou dotaci na excelentní výzkum v oblasti leteckých motorů získáme, zvýší to prestiž a kvalitu naší školy,“ řekl děkan strojní fakulty ČVUT Michael Valášek.

General Electric patří mezi největší společnosti na světě
Vizitka americké společnosti General Electric (GE), která v Česku plánuje stavbu závodu pro vývoj, testování a výrobu turbovrtulových motorů (vláda dnes schválila investiční smlouvu s GE):
General Electric (GE) je největší americký průmyslový konglomerát a z hlediska tržní kapitalizace patří mezi tři největší společnosti na světě. Soustředí se zejména na oblast dopravních technologií, ropy a zemního plynu, finančních služeb, energetiky, letectví, zdravotnictví i farmaceutického a strojírenského průmyslu.

- GE byl založen v roce 1892 a sídlí ve městě Fairfield ve státě Connecticut.

- Pobočky má ve 170 zemích po celém světě a zaměstnává přes 300.000 lidí.

- Hrubý zisk GE v loňském roce činil 32,4 miliard dolarů (796,8 miliard Kč), oproti 31,8 miliard dolarů (782,1 miliard Kč) za rok 2014.

- V letošním druhém čtvrtletí se zvýšily celkové příjmy GE o 15 procent na 33,49 miliardy dolarů (821,6 miliardy Kč), mimo jiné díky příjmu elektrárenské divize, který se zvýšil o 31 procent. Složité podmínky naopak podle firmy panovaly v divizi ropy a zemního plynu a v divizi dopravy. Čistý zisk rozdělitelný mezi držitele kmenových akcií pak dosáhl 2,74 miliardy dolarů (67,2 miliardy Kč). Ve stejném období před rokem byla firma ve ztrátě.

- Konglomerát loni zahájil transformaci, jejímž cílem je návrat k hlavním průmyslovým aktivitám, jako letectví a energie. Firma se pod vedením generálního ředitele Jeffreyho Immelta snaží utlumit svoje aktivity ve finančním sektoru a orientovat se na průmyslovou výrobu, například na letecký průmysl, ropný a plynárenský sektor nebo výrobu elektrické energie.

- V posledním čtvrtletí loňského roku GE dokončil akvizici energetického majetku od firmy Alstom, která výrazně posílila aktivity v oblasti vybavení pro elektrárny. GE také oddělil do samostatné divize aktivity v oblasti obnovitelných zdrojů energie.

- Firma také pokračuje v budování digitální divize. V lednu oznámila, že po více než 40 letech přesune ústředí z Fairfieldu do Bostonu. Doufá, že jí to pomůže v nabírání nových softwarových inženýrů.

- Součástí GE Capital, globální finanční divize konglomerátu, je i skupina GE Money ČR. Do té patří Moneta Money Bank, Moneta Money Auto a Moneta Money Leasing. Moneta Money Bank je šestou největší bankou v ČR.

- GE by v novém závodě v ČR měla zahájit výrobu do konce roku 2022. V té době by produkce firmy v ČR měla dosáhnout 400 motorů za rok, v roce 2026 pak 600 motorů. V novém závodě by mělo být vytvořeno do deseti let nejméně 500 nových pracovním míst.

- GE může zažádat o standardní investiční pobídku určenou na výstavbu nového závodu maximálně do výše 25 procent uznatelných nákladů. Česko by se díky investici dostalo mezi pět států, ve kterých jsou navrhovány a vyráběny letecké motory.

- GE již nyní vyrábí turbovrtulové motory v pražské Waltrovce. Společnost Walter Engines koupila GE v roce 2008 a přejmenovala ji na GE Aviation Czech, ta nyní spadá pod leteckou divizi GE.