Izraelští zbrojaři otestovali v Gaze nové zbraně, čekají příliv zakázek | E15.cz

Izraelští zbrojaři otestovali v Gaze nové zbraně, čekají příliv zakázek

Izraelští vojáci na hranicí s Gazou
Izraelští vojáci na hranicí s Gazou
• 
ZDROJ: ctk/ap

ČTK

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Izraelským výrobcům zbraní přináší válka v Gaze žně. V době, kdy izraelská armáda testovala svůj nový obranný systém proti skutečnému nepříteli, pracovaly továrny na výrobu munice nepřetržitě. Nyní výrobci očekávají, že touto válkou odzkoušené produkty jim zajistí přísun nových zákazníků.

Daleko od bojů v Pásmu Gazy a útoků raketami dopadajícími na jižní část Izraele a Šaronskou planinu, neopustilo v Nazaretu během posledních čtyř týdnů na 300 zaměstnanců firmy Israel Military Industries (IMI, největší izraelská státní společnost na výrobu zbraní) ani na minutu své montážní linky. Pracují ve směnách, 24 hodin denně, aby zajistili pravidelné dodávky nábojů ráže 5,56 mm vojákům izraelské armády. Ostatní zaměstnanci vyrábějí tankovou munici typu Kalanit a Hacav pro izraelské dělostřelectvo. Oba typy přitom byly poprvé v masovém měřítku použity právě během operace Ochranné ostří (tedy během letošní izraelské ofenzivy v Pásmu Gazy), napsal izraelský list Haarec.

Již několik let se státem vlastněná firma IMI potýkala s problémy, způsobenými zčásti obrovskými dluhy a zčásti přátelskými vazbami mezi managementem společnosti a politickým vedením. Vláda se proto začátkem příštího roku chystá vypsat tendr, který by zajistil její privatizaci. Část společnosti se přitom již v rukou soukromníků ocitla. Jedná se o Israel Weapon Industries vyrábějící útočné pušky Tavor, které v současnosti používá většina pozemních jednotek. Jejím vlastníkem je Samy Kacav, který patří mezi šest předních výrobců lehkých zbraní ve světě.

Nová bomba přitáhla miliardy

IMI již několik let vedle nábojů, pušek nebo ručních granátů nenápadně vyvíjí i mnohem sofistikovanější vojenské vybavení. Například jejich nová vysoce inteligentní víceúčelová bomba typu MPR-500 navržená tak, aby byla schopná proniknout do železobetonových konstrukcí, byla poprvé použita během operace Ochranné ostří. Právě na ni jsou dnes objednávky v celkové hodnotě 5,6 miliard šekelů (přibližně 33,5 miliard korun).

„Zbrojní průmysl je společně s izraelskou armádou a ministerstvem obrany v režimu trvalého vzdělávání. Testujeme zbraňové systémy, které byly původně navrženy pro operační využití v operaci Ochranné ostří, stejně tak jako zbraňové systémy, které už dlouhou dobu používáme,“ říká generálmajor Udi Adam.

Obrněné vozidlo izraelské armády nedaleko Gazy Autor: CTK
Obrněné vozidlo izraelské armády nedaleko Gazy

„Testováno v boji“ je po celém světě nejlepším marketingovým sloganem zbrojního průmyslu. „Pro zbrojní průmysl je tato (vojenská) kampaň jako konzumace velmi silného energetického nápoje,“ uvádí vedoucí izraelské pobočky amerického časopisu Defense News Barbara Opallová-Romeová. „To, co se v boji osvědčí, je mnohem jednodušší prodat.“ Dodává, že okamžitě po skončení operace, a možná i během ní, se do země sjedou delegace ze zemí, které oceňují technologické schopnosti Izraele a zajímají se o testování nových produktů.

Operace v Gaze dodá nové impulzy pro vývoj

Během operace Ochranné ostří byly na bitevním poli použity mnohé zbraňové systémy a jiné technologie, které byly ve vývoji od dob druhé libanonské války v roce 2006 (ozbrojeného konfliktu mezi Izraelem a libanonským hnutím Hizballáh). Příkladem může být unikátní komunikační systém konstruovaný tak, aby úzce propojil letecké, námořní a pozemní síly.

Generálmajor Danny Jatom tvrdí, že právě operace Ochranné ostří naznačuje nové potřeby izraelské armády. Podle něj nyní dojde k překotnému vývoji v oblasti likvidace tunelů na území Gazy. Již nyní existují finanční pobídky pro vývojové pracovníky i výrobce. Právě průběh operace Ochranné ostří podle Jatoma ukazuje, že zbraňové systémy by měly být v budoucnu navrhovány tak, aby byly schopny bojovat zejména proti gerilovým organizacím.

Ne všichni se ovšem domnívají, že úspěšná vojenská kampaň musí nutně znamenat navýšení vývozu v oblasti zbrojního průmyslu. Například dřívější ředitel sekce pro výzkum a vývoj ministerstva obrany generálmajor Isaak ben Jisrael upozorňuje, že úspěch protiraketového systému Iron Dome v Izraeli se nemusí nutně promítnout do prodeje v zahraničí. Ve světě po něm není poptávka, protože ostatní země čelí odlišným bezpečnostním hrozbám, dodává ben Jisrael.

Autor: ČTK

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!

Tato stránka využívá služeb Google reCAPTCHA, na kterou se vztahují Smluvní podmínky a Zásady ochrany osobních údajů společnosti Google.