Regionální letoun Mitsubishi Regional Jet (MRJ) pro necelých sto cestujících je japonským prvním komerčním dopravním letadlem od chvíle, kdy před 50 lety zahájily provoz japonské stroje YS-11 o 64 místech. Společnost Mitsubishi Aircraft Corporation jej představila loni v říjnu.
Stroj se na svůj první zkušební let vydal z letiště v Nagoji za jasného počasí a prakticky v bezvětří. O hodinu později se vrátil zpět. „Bylo to fantastické,“ řekl později pilot Jošijuki Jasumura.
Letová premiéra se měla konat již před několika měsíci, společnost ji ale na jaře odložila. Časový plán dodávek to však prý nenaruší. První letoun MRJ dostane v červnu 2017 největší japonský letecký přepravce ANA. Firma plánuje prodat minimálně 2000 kusů těchto letadel, na která zatím dostala 223 pevných objednávek. Největší zakázku na stroje, jehož cena byla stanovena na 47 milionů dolarů, obdržela zatím od amerického provozovatele regionálních linek Trans State Holdings.
Mitsubishi Aircraft, výrobce stíhacího letounu z druhé světové války známého jako Zero, doufá, že nový stroj jí pomůže sesadit kanadskou firmu Bombardier z pozice světové dvojky za brazilským Embraerem, největším hráčem v tomto vysoce konkurenčním segmentu trhu. Japonsko po porážce ve druhé světové válce výrobu letadel přerušilo.